«روضه» قشنگترین و کاملترین و اقدامسازترین بخش سخنرانی است
گزیدهای از فصل «چه کنیم اهل عزم شویم؟» از اثر «توضیح الرسائل کربلا»
به بهانه دستورالعمل سال و در جستجوی رسیدن به وادی آن: اقدام و عمل
هیچ چیز مانند روضه، عزمآفرین نیست. اصلا معارف دین را با روضه امام حسین باید تثبیت کرد. گفتنیها از روضه زیاد است که بخشی از نکات آن در اثر «روضههای ناشناخته کربلا» (نخستین مقتل مدیریتی) گذشت...
کوتاه سخن، کربلا را اینطور باید دید: روضه جزو سخنرانی است؛ یعنی اینگونه نیست که سخنرانی یک بخش از بحث باشد و روضه بخش دیگر بحث؛ خیر! روضه امتداد سخنرانی است. روضه قشنگترین و کاملترین بخش سخنرانی است. روضه، برهان تصویری مبحثی است که ساعتی بحث شده و اکنون با تبیین اشکآلود روضه، در وجود مستمع، جاودانه خواهد شد. روضه اثبات مدعای بحث منبر است... روضه اقدامسازترین بخش منبر است...
با این دید باید وادی روضهها و اشک بر سیدالشهدا را دید. روضه، انسان را اهل عزم میکند...
نه تنها عبور از وادی جزم تا عزم، بلکه آشنایی با گونههای مختلف عزم، از برکات و آثار مجالس حسینی و عاشورایی است...
پیوست:
برای رسیدن به وادی اقدام و عمل و در پاسخ به این سوال که «چه کنیم که اهل عزم شویم؟» و اینکه عوامل و عناصر ارادهساز کداماند؟ در این اثر، سراغ از عناصر و ظرفیتهایی گرفته شد که عامل ایجاد و تقویت ارادهاند؛ به عبارت دیگر به عواملی مانند توسل و روضه، آرمانگرایی و داشتن هدفهای بلند، انتخاب الگوهای دینی، ورزش و... اشاره شد و نقش محوری توسل و روضه به عنوان یکی از مهمترین عوامل «ارادهساز» بیان شد. در اینجا لازم است درنگی در اطراف مفهوم نورانی روضه سیدالشهدا بشود.
حقیقت روضه این است که ما به یک حضوری برسیم و با امام حسین سلاماللهعلیه زندگی کنیم.[1] نباید به روضه یک نگاه صرفا عاطفی و احساسی داشت. نباید وقتی روضه به ذهنمان میآید، کلمهای که به دنبالش میآید، فقط گریه باشد. نباید به مجلس روضه که میرویم و گوش میدهیم، فقط به خاطر ثواب کردن و اجر بردن باشد!
روضه خیلی فراتر از این است...
باید نگاهمان را به روضه عوض کنیم.
روضه کربلا یک بار بیشتر اتفاق نیفتاده است، اما مهمتر آن است که یک بار هم بیشتر نباید اتقاق بیفتد به مدد درسها و عبرتهای عاشورا.[2]
مطلب مرتبط: