مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۲، ۰۷:۵۶ ب.ظ

شمر چگونه شمر شد؟ یا سبک زندگی شمرگونه

با عنایت به ضرورت شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی و لازمه عبور از منز‌لگاه "سبک زندگی" و با توجه به پرسش‌های رهبری عزیز، و ظرفیت عظیم عاشورا برای تحقق این مهم:

×××××××××××××××××××××××

تقدیم به همه‌ی آن‌ها که زیارت عاشورا را دقیق می‌خوانند

×××××××××××××××××××××××

چرا "خوب‌ها" این قدر زود "بد" می‌شوند؟

××××××××××××××××××××××××

بعد از مطالعه‌ی این کتاب:

محتاطانه‌تر خواهیم گفت: و لعن الله شمراً

××××××××××××××××××××××

القای اندکی ترس

همان چیزی است که گمشده ی کتاب جاری است.

خوف از عاقبت به خیر نشدن

×××××××××××××××××××××××××××××

به راحتی از این فراز تاریخ هم نمی شود عبور کرد:

زخمی پای علی علیه السلام

جانباز صفین

و حال:

قاتل فرزندش حسین علیه السلام

(طرح روی جلد نشریه حیات: شمر امروز را بشناس)

××××××××××××××××××××××××××

وقتی "خوب" ها این‌قدر زود "بد" می‌شوند.

نباید فقط به یک دعای ساده دل خوش کرد که:

اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً

باید به دنبال ریشه‌ها وعلت‌ها بود.

×××××××××××××××××××××××××

اگر نیایش‌های شمر را برای شما بخوانند و به شما نگویند که این‌ها مال شمر است شما با آن ها گریه می‌کردید و صد البته حال!

هیچ‌گاه گفته نمی‌شود که وقتی شمر دستش را به حلقه‌ی خانه‌ی خدا می‌زد چگونه با خدا زمزمه می‌کرد.

×××××××××××××××××××××××

شاید خسته شوید!

 اما فضایل شمر بالاتر از این‌ها است:

شانزده بار با پای پیاده به سفر حج رفتن

و آن حال عجیب در دعا‌ها و مناجات‌ها

را به سوابق قبلی اضافه کنید

حال اگر جرأت دارید بگویید: و لعن الله شمراً

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۲ ، ۱۹:۵۶
سید علی اصغر علوی
شنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۳۴ ب.ظ

روش تحقیقی از جنس زیارت

سرزمینی برای اندیشه

پیش‌نوشت: محقق در مرحله‌ای از فرایند پژوهش، روش گردآوری اطلاعات خود را در انجام تحقیق با دو شاخص میزان دقت روش و صحت اطلاعات حاصل از آن روش انتخاب می‌نماید. برای گردآوری اطلاعات، عموما از دو روش به شرح زیر استفاده می شود:

الف- روش کتابخانه‌ای (اسنادی): مشتمل بر روش‌های آمار‌خوانی(بررسی اطلاعات و آمار و ارقام)، سند‌خوانی(بررسی اسناد و مدارک منتشر شده یا منتشر نشده) ، تصویرخوانی( استفاده از نقشه‌ و کروکی و ...) و ...

ب- روش میدانی: مشتمل بر روش‌های آزمون‌گیری،مشاهده(فردی/گروهی، علنی/غیرعلنی، مشارکتی/غیرمشارکتی، کنترل شده و کنترل نشده) مصاحبه(چهره به چهره، تلفنی، از راه دور از طریق رایانه)، پرسشنامه‌ای‌ و ...(برگرفته از جزوه "روش تحقیق کاربردی" جناب دکتر گنجعلی)

در فصل سوم پایان‌نامه کارشناسی ارشد(مبحث روش تحقیق) به لزوم وجود یک پیش‌نیاز به نام "توسل" اشاره کردم...

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

پیش نیاز اول:مطالعه و فیش برداری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیش نیاز دوم: توسل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گام اول: نگاه مساله محور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گام دوم: بازگشت مجدد به متون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گام سوم: نکرار و انس با متون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گام چهارم: بررسی تحلیل بزرگان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گام پنجم: مهندسی معکوس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          گانت چارت مراحل تحقیق

احساس می‌کنم برای مطالعات عاشورایی انجام یک کار میدانی-پیمایشی نیز ضروری باشد: "سفر کربلا"، البته سفری از جنس زیارت نه سیاحت، هرچند این سفر با ویرایش سیاحتی‌اش هم می‌تواند برای محققین غربی راهگشا و الهام‌بخش باشد.

کربلای معلی-بهار فاطمیه1392

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۲ ، ۲۳:۳۴
سید علی اصغر علوی
دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۰۰ ب.ظ

زیر خیمه حسین علیه‌السلام چه خبر؟

روایت مصور عاشورا به دنبال روایتی منقّح، مدوّن و مهذّب از سرزمین کربلاست.

اگر کربلا "نمایشگاه" بزرگ آفرینش است - آن‌چنان که حضرت زینب تمامش را زیبا می‌دید- "دانشگاه" هم هست؛ دانشگاهی با کارویژه ترسیم کربلا و عاشورا.

روایت مصور عاشورا به دنبال روایتی منقّح، مدوّن و مهذّب از سرزمین کربلاست، "روایت"ی که ریشه در "درایت" خواهد داشت و صرفا روایت زیبایی‌های کربلا نخواهد بود.

روایت‌گری از کربلایی که فقط جغرافیا نیست و عاشورایی  که تنها در تاریخ محدود نمی‌شود، حقیقتی که فراتر از درس جغرافیا و تاریخ با دل‌ها سخن خواهد گفت. روایتی که در افق "آوینی"‌ها غیر از حکایت تاریخ است. روایت همان تفسیر است، عبور از ظاهر به باطن امور در تبلور منازل مکه تا کربلای امام و حضور دوم محرم تا عاشورایش به روایت تصویر.

مشاهده خبر: روایت‌گری واقعه عاشورا به روش تصویری در کربلا/عکس

مشاهده خبر: روایت مصور عاشورا به دنبال روایتی منقّح، مدوّن و مهذّب از سرزمین کربلاست.

مشاهده خبر: معرفی طرح "خبر60ثانیه"، "تفسیر30ثانیه"

 

عنوان سرفصل‌هایی که در این ایام در خیمه‌گاه حسینی تبیین شده و می‌شود برای بازار اندیشه عاشوراخواهان ، سرمایه‌ای سرشار از ایده‌های نو به ارمغان خواهد داشت:

1.کربلا معدن باور

2.کربلا یک مکان نیست، عاشورا یک روز نبود

3.اثر کلام (بحثی در تواصی و گفتمان‌سازی)

4.حسین علیه‌السلام حلال مشکلات

5.درمان یأس

6.کربلا جاری یاد خدا

7.حسین علیه‌السلام مظهر عزم

8.سیاهی لشکر

9.راز استقامت

10.زمینه‌چینان (تبیین نقش ممهّدین در عاشورا)

11.حماسه دیروز، حماسه امروز

12.از انقلاب جان تا انقلاب جهان (نقش عاشورا در ظهور)

13.رصد فرصت‌ها (مدیریت زمان امام در کربلا)

14. تمام عرفان کربلاست

15.جلوه‌های پویایی در کربلا (بررسی مفهوم حرکت در قاموس زیارت)

16.از نماز عبیداللهی تا نماز اباعبداللهی

17.داستان عاقبت به خیری

18.پناهگاه

19.غیرت دینی

20.از تبرک تا برکت

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۲ ، ۱۳:۰۰
سید علی اصغر علوی

قابل توجه اندیشمندانی که برای جهان اسلام و بیداری ملت‌ها دغدغه‌مندند.

...بیان ماجراى عاشورا، فقط بیان یک خاطره نیست. بلکه بیان حادثه‌اى است که - همان‌طور که در آغاز سخن عرض شد - داراى ابعاد بى‌شمار است. پس، یادآورى این خاطره، در حقیقت مقوله‌اى است که مى‌تواند به برکات فراوان و بیشمارى منتهى شود. لذا شما ملاحظه مى‌کنید که در زمان ائمّه علیهم‌السّلام، قضیه گریستن و گریاندن براى امام حسین علیه‌السّلام، براى خود جایى دارد.

مبادا کسى خیال کند که در زمینه فکر و منطق و استدلال، دیگر چه جایى براى گریه کردن و این بحثهاى قدیمى است! نه! این خیالِ باطل است. عاطفه به‌جاى خود و منطق و استدلال هم به‌جاى خود، هر یک سهمى در بناى شخصیّت انسان دارد. خیلى از مسائل است که باید آنها را با عاطفه و محبّت حل کرد و در آنها جاى منطق و استدلال نیست. شما اگر در نهضت‌هاى انبیا ملاحظه کنید، خواهید دید وقتى که پیغمبران مبعوث مى‌شدند، در وهله اوّل که عدّه‌اى دور آنها را مى‌گرفتند، عامل اصلى، منطق و استدلال نبود. شما در تاریخ پیغمبر اسلام که مدوّن و روشن هم هست، کجا سراغ دارید که آن حضرت کسانى از کفّار قریش را که مثلاً استعداد و قابلیّت داشته‌اند، در مقابل خود نشانده و برایشان استدلال کرده باشد که به این دلیل خدا هست، یا به‌ این دلیل خدا واحد است، یا به این دلیل و استدلال عقلانى، بت‌هایى را که مى‌پرستید، باطلند؟ دلیل و استدلال، زمانى کاربُرد دارد که نهضت پیش‌رفته است. در وهله اوّل، حرکت، حرکتى احساسى و عاطفى است. در وهله اوّل این است که ناگهان فریاد مى‌زند: «نگاه کنید به این بتها و ببینید که اینها ناتوانند!» در وهله اوّل مى‌گوید نگاه کنید که خداى متعال واحد است: «قولوالااله‌الااللَّه‌تفلحوا.» به چه دلیل «لااله الااللَّه» موجب فلاح است؟ این‌جا کدام استقلال عقلانى و فلسفى وجود دارد؟ البته در خلال هر احساسى که صادق باشد، یک برهان فلسفى خوابیده است. اما بحث سرِ این است که نبى وقتى مى‌خواهد دعوت خود را شروع کند، استدلال فلسفى مطرح نمى‌سازد؛ بلکه احساس و عاطفه صادق را مطرح مى‌کند. البته آن احساس صادق، احساس بى‌منطق و غلط نیست؛احساسى است که در درون خود، استدلالى هم دارد. اوّل توجّه را به ظلمى که در جامعه جارى است؛ اختلاف طبقاتى‌اى که وجود دارد و فشارى که «انداد اللَّه» از جنس بشر و شیاطین انس بر مردم وارد مى‌کنند، معطوف مى‌سازد. این، همان عواطف و احساسات است. البته بعد که حرکت وارد جریانِ معقول و عادّى خود شد، نوبت استدلال منطقى هم مى‌رسد. یعنى کسانى که داراى تحمّل عقلى و پیشرفت فکرى هستند، به استدلالات عالى مى‌رسند. ولى بعضى افراد هم، در همان درجات ابتدایى مى‌مانند. در عین حال، معلوم هم نیست آنهایى که از لحاظ استدلال سطح بالاترى دارند، از لحاظ درجات معنوى هم، حتماً سطح بالاترى داشته باشند. نه؛ گاهى کسانى که سطح استدلالىِ پایین‌ترى دارند، اما جوشش عواطفشان بالاست، ارتباط و علقه‌شان با مبدأ غیبى بیشتر و محبتشان نسبت به پیغمبر، جوشانتر است و به درجات عالیترى مى‌رسند. قضیه این‌گونه است.

در حرکتهاى معنوى، عاطفه سهم و جاى خود را دارد. نه عاطفه جاى استدلال را مى‌گیرد و نه استدلال مى‌تواند به جاى عواطف بنشیند. حادثه عاشورا، در ذات و طبیعت خود، یک دریاىِ خروشانِ عواطفِ صادق است. (1373/03/17)

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۲ ، ۱۳:۰۸
سید علی اصغر علوی
يكشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۵:۳۰ ب.ظ

اندیشه‌سازی از طریق دل


پیش‌نوشت: آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه محترم مشهد در همایش روحانیون و مداحان بعثه مقام معظم رهبری در کربلا: همه نوع ریاضت برای علما قابل اجراست الا ریاضت استماع!

چرا که خود، اهل سخن‌اند و تحمل شنیدن ندارند! فلذا من هم انتظار استماع ندارم!

آن‌چه خواهم گفت ارائه سوژه‌ای هم برای اندیشیدن است و هم برای تبیین به عنوان تیتر سخن.

گزیده‌ای از فرمایشات معظم‌له:

گام اول انبیا اندیشه‌سازی و تولید اندیشه در انسان‌ها بوده است.

اگر حرکت بر مبنای اندیشه نباشد اوامر و نهی‌ها اثری در یک سوژه هدایتی نخواهد داشت.

بر مبنای اندیشه تولید شده در مغزها، اشخاص رفتارهایشان را تنظیم می‌کنند. راهکار انسان‌سازی حضرت رسول هم چنین بود.

سه راه اندیشه ‌سازی:

1-القا و تلقین: ترساندن، بر حذر داشتن، تصویرهایی در درون فکر ایجاد کردن و نهادینه نمودن.

2-اعمال زور و قدرت: اگر جریان مقتدری مسلط شود در نسل دوم  جامعه، اندیشه تولید خواهد شد. روش استکبار جهانی چنین است. هانتینگتون مشاور عالی کاخ سفید: جنگ تمدن‌ها!

3- اندیشه‌سازی از طریق دل

اندیشه از طریق دل در مغزها ایجاد شود.

جذب قلب‌ها برای نهادینه کردن. تولید اندیشه با دل نه با زور و شمشیر (این شاهکار حضرت زهرا بود...)

این دل، معرفت و فکر و مغز می‌سازد.

نظام رفتاری انسان‌ها فقط با اندیشه نیست.

بالاتر از همه چیز روضه‌خوانی در این خانه است.

از بین همه حرفه‌ها و مشاغل کار ما همین است. محبت از طریق دل، کار ماست.

"جُرُّوا إِلَیْنَا کُلَ‏ مَوَدَّة" دل‌ها را که به این آستان گره زدی کار تمام است.

این‌جاست که در کوچه بعد از آن اتفاقات یک یهودی مسلمان می‌شود...

همین روش را بقیه معصومین هم اجرا کردند.

همین دکتورین را امام حسین انجام داد، این شگرد سیاسی همه اهل بیت بود.

باری، این تز فاطمه بود که دیگر فرزندانش هم اجرا کردند و حال ما کارگزار این قصه شدیم...

خیلی مقام و شخصیت است و هم البته مسئولیت...

 مشاهده خبر: آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد مقدس در جمع روحانیان و مداحان کاروان‌های اعزامی به عتبات عالیات سخنرانی کرد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۲ ، ۱۷:۳۰
سید علی اصغر علوی
دوشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۲، ۱۲:۱۱ ق.ظ

روایت مصور عاشورا


جغرافیای تخصصی واقعه عاشورا در بردار تاریخ

زمینه‌ای برای تأمل در درس‌ها، عبرت‌ها و آموزه‌های کربلا.

برای آنان که می‌خواهند دوباره کربلا را تماشا کنند، (مفید برای زائران عتبات)

هدیه‌ای از سرزمین همیشه بهار- ارائه مباحث: هر روز ساعت16:30الی17:30 خیمه‌گاه حسینی

 

دریافت فایل روایت مصور عاشورا (ویرایش اول)

مطالب مرتبط:

خیمه گاه شاهد اولین برنامه روایتگری عاشورا در محرم 1434

زندگی به سبک خیمه گاه

پیشنهادی برای آغاز خیمه نشینی

 

 

برای دریافت ویرایش جدیدتر روایت مصور عاشورا به لینک زیر مراجعه فرمایید:

گزارشی از طرح روایت مصور عاشورا در خیمه‌گاه حسینی علیه‌السلام

۷ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۲ ، ۰۰:۱۱
سید علی اصغر علوی
شنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰ ب.ظ

از مفهوم تا گفتمان عاشورایی


پیامک‌هایی از کربلا

یکی از ظرفیت‌های در دسترس و در عین حال فراگیر برای ایجاد گفتمان، پیامک است.

در وادی گفتمان‌سازی روش‌های متعددی را باید تجربه کرد.

گفتمان یعنی علم پادار! که دو رکن علمی و مستند بودن و در عین حال در افواه مردم افتادن از ارکان آن است. با این مقدمات اهمیت روش‌های ساده و فراگیر و مغفول عنه بیشتر مشخص می‌شود، فتأمل.

چند پیامک به مناسبت تعطیلات از باب تذکر، ایده و سرمشق...

گفتمان‌سازی مقدمه تولید علم است.

زیر خیمه حسین علیه‌السلام- نخستین روزهای بهار کربلای معلی

 

امام هر جا نشست از یحیای شهید گفت

شما هر جا نشستید از حسین شهید گفتید؟

**********************

اگر هنوز خورشید نشدی ماه باش

جزر و مد دریاهای شب‌زده، چشم‌انتظار توست

بتاب!

**********************

خوش به حال سعیدبن عبدالله که می‌دانست امامش پشت سر اوست

اگر جاخالی کنی، تیرت را امامت خواهد خورد

کاش یه بار در زندگی رومون بشه بگیم اوفیت...؟

***********************

چه می‌کند حسین با روضه‌خوانانش...

ذوبوا فی الحسین!

 

 

تبصره: برای بررسی نمونه‌های دیگر، مجموعه 11 جلدی "زیر خیمه حسین" و گریده آن در "باغ سیب" منبع خوبی برای یافتن و پرداختن این نوع مفاهیم است.

سوال: نسبت این تصویر و موضوع چیست؟ ( تصویر: میدان مشک باب القبله حرم حضرت عباس)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۹۲ ، ۲۳:۳۰
سید علی اصغر علوی