مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی

۵ مطلب در دی ۱۳۹۱ ثبت شده است

شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۵۷ ق.ظ

سلام بر گفتمان سازان حضرت ارباب!


خواهشا کسانی که علاقه ای به امام حسین ندارند نخوانند!

با تشکر از رایانامه دوست بزرگوار جناب حمید رضای محمدی:

شب گذشته با جناب دکتر بنی اسد از اساتید دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام که در مبحث اینترنت و کامپیوتر از اساتید بزرگ محسوب می شوند صحبت می کردم که صحبت خطرناکی را مطرح کردند. گفتم بنده که هضم مطلب برای خیلی سنگین بود و نتوانستم دقیق عمق فاجعه را بفهمم ولی شما دوستان نیز از آن مطلع شوید شاید که رگ های غیرت شما بجوش آید و حرکتی شکل بگیرد!

ایشان چنین گفتند:

«چون شما علاقه به امام حسین علیه السلام دارید بذارید یک خبر بد اینترنتی هم بهتون بدهم.حجم اطلاعات موجود در اینترنت 2/7 (دو ممیز هفت دهم) زتابایت است. یعنی دومیلیارد و هفتصد ترابایت و اطلاعات منتشر شده درباره امام حسین علیه السلام در وب به عنوان شناخته‌شده‌ترین معصوم فقط یک ترابایت است. یعنی یک دومیلیارد و هفتصد میلیونیوم اطلاعات وب یعنی به اندازه یک سنگریزه در تهران.ای کاش دوستان علاقه مند به امام حسین می آمدند و علاوه بر سینه زنی و عزاداری حرکتی شکل می دادند که امام حسین علیه السلام را به جهانیان معرفی می کردند. باور کنید که هستند بسیاری که فقط با شنیدن اندکی در باب امام حسین، حسینی شده اند، باور کنید هستند کسانی که فقط با شنیدن نوحه و سینه زنی امام حسین آن هم نه به زبان خودشان بلکه فقط با درک فضای مجلس امام حسین، حسینی شده اند. و باور کنید وضعیت خیلی خیلی اسفناک است».

 

 

آهای شیعه ها، آهای بچه هیئتی ها، آهای کسانی که خودتان را حسینی می دانید ، آهای همه کسانی که خودتان را علاقه مند به دستگاه امام حسین می دانید، بدانید که معصومین از ما کار زیادی نخواسته اند فقط چند کلمه مختصر؛ بخوانید:

فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ‏ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا: اگر مردم‏ سخن زیباى ما را بدانند، بی ‏گمان از ما پیروى می کنند.

به قول دوستی می گفت: واقعا چقدر خنده داره که وقتی جوکی رو از طریق پیام کوتاه و یا ایمیل به دیگران ارسال می کنیم به سرعت آتشی که در جنگلی انداخته بشه همه جا رو فرا می گیره اما وقتی سخن و پیام الهی رو می شنویم دو برابر در مورد گفتن یا نگفتن اون فکر می کنیم!

آیا این خنده دار نیست که وقتی می خواهید این حرفا را به بقیه بزنید خیلی ها را از لیست خود پاک می کنید؟ به خاطر اینکه مطمئنید که اونا به هیچ چیز اعتقاد ندارند.

این اشتباه بزرگیه اگه فکر کنید دیگران اعتقادشون از ما ضعیف تره؟

پس یا این قدر جسارت و شجاعت داشته باشیم و بگوییم که ما امام حسین را دوست نداریم یا بی خود و بی جهت از امام حسین دم نزنیم چرا که کار به این کوچکی را هم انجام نمی دهیم چه رسد به اینکه بگوییم امام زمان تو بیا که ما در صف یارانت باشیم!

و السلام...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۱ ، ۱۱:۵۷
سید علی اصغر علوی
شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۲۱ ق.ظ

گشودن دریچه‌ای به مقوله نقش‌ها

 

نگاهی به تقسیم‌بندی فهرست زیارت عاشورا

از بارزترین زیارت‏هایی که به این ویژگی پرداخته زیارت عاشورا و زیارت اربعین حسینی(علیه‌السلام) است که ضمن شناسایی دشمن و شیوه عداوت و اعمال راهبردی آنها مشخّصاً از آن افراد و تبار و یاران آنان یاد کرده و ضمن تبیین نقش‌های اثرگذار (مستقیم و غیر مستقیم) با لعن و نفرین، انزجار و تنفّر خود را اعلام می‏دارد.

شش نوع نقش کلیدی در این عرصه قابل احصا و بحث است:

گروه یکم: از دشمنان که ضمن شناسایی آنها باید رهیافت‏ها و راهبردهای آنان را دانست و نسبت به آنها اعلام برائت کرد دشمنانی هستند که بنیان و اساس ظلم و غصب را علیه اهل بیت(علیهم‌السلام) گزاردند. آنان که سنگ بنیان کج خلافت و ولایت امری را در کجستان سقیفه براندیشه‏ها نشاندند و تا ثریّای قیامت این اعوجاج ادامه دارد. اینان در صف اوّل دشمن ایستاده‏اند: «... وَبِالْبَرائَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ أَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَورِ عَلَیْکُمْ»؛ «فَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَورِ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ»؛نفرین الهی بر کسانی که پایه‏های ستم را علیه شما اهل بیت تأسیس کردند. در جایی دیگر می‏فرماید: «اَللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ».

گروه دوم: کسانی هستند که با انگیزه‏های انتقامی و مقابله جویانه، عالمانه اجازه ندادند که اهل‏بیت(علیهم‌السلام) از موقعیّت خلافت و ولایت الهی که به آنان سپرده شده برای سعادت بشر بهره‏گیرند و آنها را از این مقام و جایگاه دور داشته و خلع کردند. از آنها این‏گونه تعبیر و اظهار انزجار می‏شود: «وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَ أَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتِی رَتَّبَکُمُ اللهُ فِیها»؛ نفرین و جدایی از رحمت الهی بر گروهی که دست ردّ و طرد بر سینه شایستگان و وارستگان از دودمان رسالت زدند و آنها را از مرتبه حقیقی خود سلب کردند.

گروه سوم: کسانی هستند که مستقیماً و مباشرتاً دست به جنایت گشوده و امامان را به شهادت رساندند، یا به دستور آنان، ائمّه(علیهم‌السلام) را به حبس و تبعید فرستادند: «و لَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْکُمْ»؛نفرین و عذاب الهی بر جمعی که شما اهل بیت را کشتند.

گروه چهارم: در مرحله بعد کسانی هستند که با آماده سازی و ایجاد جوّ و فضای تبلیغی، فرهنگی و سیاسی مردم را علیه امامت شورانده و با تهمت و افترا، مانند «خارجی» خواندن کاروان حسینی(علیه‌السلام) مردم را علیه آنان تحریک کردند. در یک نگاه همه فعالیت‏ها و تلاش‏هایی که در جهت مقابله با حرکت‏های فردی یا جمعی ائمّه(علیهم‌السلام) باشد، اعمّ از فرهنگی، سیاسی و تبلیغی نوعی دشمنی با آنان محسوب می‏شود و از این نقطه نظر اعلام برائت از این گروه نیز ضروری است: «وَ لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْکِینِ مِنْ قِتالِکُمْ»؛نفرین خدا بر جمعی که تمهیدات لازم و امکانات تهاجم و کشتار شما را فراهم آوردند.

گروه پنجم: جمعیّتی که در کمال سفاهت و بی‏خردی بدون شناخت امام و جایگاه و نقش مؤثّر او در حیات انسانی برخاستند و برای دست‏یابی به جایزه‏های اندک و بی‏ارزش دنیایی (که بعضاً به شهادت تاریخ فقط به اندازه علوفه اسب‏ها بوده) فریب دشمن را خورده و گروهی نادان‏تر از آنها به انگیزه بهره‏مندی از حور و قصور بهشتی، در دام تبه‏کاران دوران و سیاستمداران دروغین زمان خود افتادند و دست به کشتار، یا اسارت آنان زدند. امام سجّاد(علیه‌السلام) فرمودند: عدّه‏ای برای نزدیک شدن به خدا، پدرم حسین بن علی(علیه‌السلام) را به شهادت رساندند: «کُلٌّ یَتَقَرَّبُ إلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ بِدَمِهِ».

چنان‏که عمر سعد در صبح روز عاشورا با شعارِ «یا خیل الله ارکبی و بالجنّة أبشری»؛ ای لشگر خدا سوار شوید و به بهشت بشارتتان باد. این جمعیت انبوه نادان و بی‏خرد را به وادی ظلمت و ضلالت سوق داد. از این گروه از دشمن در زیارت عاشورا این‏گونه اظهار تنفر شده است: «... وَ لَعَنَ اللهُ أُمَّةً أَسْرَجَتْ وَأَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ وَتَهَیَّأَتْ لِقِتالِکَ».

گروه ششم: گروهی که دشمنی در آنها رخنه کرده و گر چه اقدام علمی و قیام عملی علیه اهل بیت(علیهم‌السلام) ندارند، لیکن با اندیشه و حرکت‏های فکری و روحی مخالفان و جنایتکاران هم سو هستند و با شنیدن قصّه‏های گذشته و حوادث تلخ و دردناکی که بر ائمّه(علیهم‌السلام) رفته است، به آن رضایت می‏دهند. اینان کسانی هستند که به نحوی در صف دشمن بوده و اظهار تنفر و اعلام برائت نسبت به آنها لازم و به این بیان اظهار می‏شود: «وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً بَلَغَها ذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ»؛ نفرین الهی بر گروهی که خبر شهادت ائمّه(علیهم‌السلام) به آنها رسید و به آن رضایت دادند؛ «لَعَنَ اللهُ مَنْ بَلَغَهُ ذلِکَ فَرَضِیَ بِهِ»؛«لَعَنَ اللهُ مَنْ شایَعَ عَلی ذلِکَ»، «وَ بِالْبَرائَةِ مِنْ أَشْیاعِهِمْ وَأَتْباعِهِمْ»؛ اعلام انزجار نسبت به گروه‏هایی که راه و رسم ظالمان را پیروی می‏کنند و در یک جمله همه طبقات و اقشار دشمن از رحمت الهی بدور باد: «اَللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعاً». چه بسا عدّه‏ای همه انواع دشمنی‏ها را اظهار کرده باشند. ( بر گرفته از کتاب فلسفه زیارت از حضرت استاد جوادی آملی-  صص 128- 127)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۱ ، ۱۱:۲۱
سید علی اصغر علوی

با تشکر از دوست اندیشمندم آقا حمید درویشی

کاش روزی برسد که همه اهالی علوم انسانی طعم شیرین کربلا را در گفتمان دانش خود احساس کنند:

پیاده‌روی نجف کربلاکربلا را تو مپندار که شهری است در میان شهرها!

کربلا یک فضای گفتمانی است.
کربلا یک مجموعه معارف است.
کربلا یک نظام اندیشه و تفکر است.
کربلا یک نظام تربیتی است.
کربلا یک ظرف است.
کربلا یک ظرفیت عظیم است.
کربلا یک نماد است.
کربلا یک نظریه است. 
کربلا یک زاویه دید به ما  می‌دهد.
کربلا فراتر از یک چهارچوب مفهومی، یک چهارچوب نظری مستحکم است.
نمی‌دونم اما دوست داشتم یک دانشجوی سال دومی بودم و فرصت داشتم برای هر یک از موارد بالا، حداقل یک یادداشت می‌نوشتم. شاید سال‌پایینی‌ترها نوشتند. چه بسا بهتر هم بنویسند!
----
و سلام بر همه گفتمان‌سازان حضرت ارباب
که در طعم علم و با ذائقه دانش نیز روضه‌خوان حسینند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۱ ، ۰۸:۱۰
سید علی اصغر علوی
چهارشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۱، ۰۱:۲۳ ب.ظ

گستره بازی نقش‌ها در جریان کربلا

کدام نقش؟

جریان زیارت تو را وارد یک معادله می‌کند:

1-       امتدادی که سرچشمه‌اش از بدی‌ها نشأت می‌گیرد و تو نیز در آن دخیل هستی.( از اللهم العن اول ظالم... تا آخر تابع) طیفی که تو هم در آن دخیل هستی و ایفا‌گر نقشی.

2-       جریانی که سرچشمه اش از خوبی ها و نماد سلام و سلامت بر می‌خیزد و تو را نیز در بر می‌گیرد و علی‌الدوام ادامه می‌یابد.(از السلام علیک یا اباعبدالله ... تا ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار)

 

و هر دو جریان بی‌کرانه است؛ مهم نیست اول و دوم و سوم کیانند...

مهم این است که این قصه هنوز هم هست و سکه رایج هر زمان و مکانی است.

تو هم دخیل هستی، فقط باید جایت را در این دو طیف پیدا کنی.

کدام نقش را در این سامان ایفا خواهی کرد؟

نقش‌ها:

شایعت، بایعت، تابعت، اول ظالم، آخر تابع، جاهدت و ...؟

Starter,last follower, figter,…

 

 

سخنرانی مرتبط: دفع زمینه های ظلم، دهه اول صفر، هیئت انصار ولایت دارالعباده (دریافت فایل صوتی)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۱ ، ۱۳:۲۳
سید علی اصغر علوی
دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۱، ۱۰:۲۱ ق.ظ

نگاهی مدیریتی به زیارت (2)


زیارت و زیارت نامه را برای  تحقیر زایر و سوزاندن دل او خلق نکرده اند، زیارت نامه آینه ایست برای دیدن خود، دیدن خود واقعی و اصلاح ضعف‌ها و تقویت خوبی‌ها.

زیارت نامه، شیوه نامه اجرایی برای زندگی است، راه رسیدن به صاحب آن حرم است،الگویی است برای شبیه شدن .

زیارت را باید این گونه دید، عباس غبطه خور همه شهدا می‌شود تا همگان در رسیدن به مقامش قدری بیش تر تلاش کنند.

زیارت ماثور هم زیارتی است که از جانب امام معصوم صادر شده باشد و زیارت حضرت عباس زیارت ماثور است.

مگر چند امام‌زاده هستند که زیارت ماثور داشته باشند؟ از بین همه‌ی امامزادگان تنها سه تن هستند:

حضرت علی اکبر، حضرت عباس و حضرت معصومه سلام الله علیهم.

بر روی تک تک عبارات آنها می شود تامل کرد.

این مجموعه شروعی است برای دیدنی دیگرگونه از زیارت با تامل بر فراز‌های آن؛ برای قرب و نزدیکی با اویی که امام صادق مداح او می‌شود.

سیر در خویشتن خویش و یافتن من واقعی در  کوچه پس کوچه‌‌های کربلا و لابلای این اوراق کربلایی.

(برگرفته از کتاب راه عباس شدن از مجموعه کتاب‌های باغ سیب؛ مجموعه جدید زیر خیمه حسین)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ دی ۹۱ ، ۱۰:۲۱
سید علی اصغر علوی