مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی

۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

پنجشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۴ ق.ظ

استاد دانشگاه هویزه (شهید سیدحسین علم‌الهدی)

تا دانشگاه هویزه

 


درخت هویزه که روزگاری از کلاس‌های قرآن و نهج‌البلاغه سید حسین علم‌الهدی تغذیه می‌شده است امروز هم همان میوه‌های شاداب را تقدیم ناظران و مهمانان خود خواهد کرد. اگر یک روز خاک هویزه، حسین علم‌الهدی را زیارت کرده است، امروز در اقصی نقاط کشور، سراغ این خاک می‌آیند تا با آن‌ها سخن گوید، خاکی که هر روز یک جلوه از او را دریافته است، شاخص‌ها و محورهای شخصیتی حسین علم‌الهدی کدام است: اگر خاک زمین را استعداد سخن گفتن ظاهری با دل‌های زائر نیست ولی خاک دل‌ها و طینت خادمان این لیاقت را یافته است که در کنار خاک هویزه، آمادگی و استعداد سخن گفتن بیابد و به نیابت از خاک بی زبان هویزه، زبان بگشاید.

مقاله وجودی حسین علم‌الهدی اگر قصد تألیف پیدا کند باید دارای واژگان کلیدی زیر باشد:

1.       جوان انقلابی

2.       دانشجوی پیرو خط امام

3.       استاد قرآن و درس نهج‌البلاغه

4.       شخصیتی اجتماعی و برخاسته از مردم

5.       مربی جسم و روح

6.       فردی کادرساز و شخصیتی تشکیلاتی

7.       هماهنگ در بین ابعاد مختلف و به ظاهر متعارض

از بین صفات گفته شده  شش محور اصلی در زندگی شهید علم‌الهدی بررسی می شود.

مؤلفه های شخصیتی استاد دانشگاه هویزه: (درنگی در شخصیت شهید علم‌الهدی)

1)      شخصیت معرفتی (علمی – معنوی – فرهنگی):

الف) درس‌های قرآن

ب) درس‌های نهج‌البلاغه

ج) درس‌های علمی – مطالعاتی

2) شخصیت اجتماعی – سیاسی

3) شخصیت تربیتی (بدنی – روحی – رزمی)

4) شخصیت تشکیلاتی (کادر سازی و فعالیت‌های اجرایی جریان ساز)

5) شخصیت فروتن (اخلاص و تواضع)

6) شخصیت هماهنگ در رشد کمالات

(برگرفته از «...تا دانشگاه هویزه»: درنگ‌‎هایی در اردوی خادمین شهدای هویزه)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۳ ، ۱۰:۰۴
سید علی اصغر علوی
دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۳ ق.ظ

مدرسه‌ای به نام راهیان نور

سر کلاس دانش‌گاهی به نام هویزه

اگر شهید هر ساله با کمال و جمال خویش جمعی را به زیارت خویش فرا می‌خواند و دوباره جبهه‌ها رونق می‌گیرد، هم او جمعی را نیز به خادمی خود انتخاب می‌کند تا واسطه فیض بین او و زائرانش شوند.

این سخن بعد از مراتب معنوی و علم حضوری قابل توجه است که باید سراغ از زمینه‌هایی گرفت که علم حضوری را تسریع کند و بهانه ورود به علم حضوری ‌باشند و آن عبارت است از علوم حصولی خاصی که در هویزه باید تبلور عینی پیدا کند.

حال که شهید در کنار دعوت زائرانش، خادمان را نیز پذیرفته و به میهمانی صدا زده است، این وظیفه را نیز بر عهده خادمانش گذاشته است که هم خود شاگردی کنند و هم شاگردپروری. همان شهید که زائران را به جبهه صدا زده است آن‌ها را بی آموزش و پرورش نگذاشته است: بلکه این فراخوان خادمان نیز صدای شهید است و تنفیذ وظیفه ای، شهید زنده است و این حرکت‌ها و انگیزه‌ها و اندیشه‌ها محصول حیات اوست. بخشی از علوم حضوری را خود به خادمان و زائران می‌آموزد، اما علوم حصولی زمینه ساز علوم حضوری را به خادمان تنفیذ کرده است و از آنان می‌طلبد و این یعنی شریک شدن در اراده شهید برای تربیت و انسان سازی.

دانشگاه هویزه چه کلاس‌هایی دارد که باید خادمان خود را برای شاگردی و شاگرد آفرینی برای آن آماده کنند؟ کدام واحدها را باید رویت کنند و بلافاصله رویت را روایت؟

انتظار شهید علم‌الهدی از خادمین آستانش آموزش کلام سخن‌هاست که اگر امروز جسم او حاضر بود به آن اهتمام می‌نمود؟ کدام امور در مورد شهید علم‌الهدی عینیت بیشتر دارد؟ این‌ها همان حداقل انتظاراتی است که او از خادمانش انتظار دارد، خادمانی که در حقیقت دست حسین علم‌الهدی برای تحقق آن امورند که از آستین بیرون آمده‌اند، خادم یعنی آیینه شهید، یعنی مجرای تحقق اموری که او امروز به ظاهر از انجام آن معذور است اما انگیزه و اندیشه آن را به خادمانش خواهد داد تا آن را محقق کنند.

باید جایگاه سال 59 حسین علم‌الهدی و قابلیت‌ها و استعدادهای ژرف او شناخته شود تا پس از ژرف کاری در آن شاخص‌ها بتوان حداقل انتظارات سید حسین را شناخته و سپس آن واحدها را در قالب کلاس‌های دانشگاه هویزه طراحی و ارائه هر چند اگر امروز حسین علم‌الهدی بود شاید بالاتر و دقیق‌تر سخن می‌گفت و نیازسنجی بهتری از جامعه و مسئله شناسی کامل‌تری از مشکلات روبرو می‌داشت اما شاید گام اول سفر به استعدادها و ظرفیت‌های وجودی او در سال‌های دهه 60 باشد تا خادمان از این طریق قدری با واحدهای کلاس‌های هویزه آشنا شوند، آشنایی از طریق درک استاد هویزه شهید علم‌الهدی.

کلاس‎‌ها همان ظرفیت‌های دانشگاه هویزه‌اند... (برگرفته از «...تا دانشگاه هویزه»: درنگ‌‎هایی در اردوی خادمین شهدای هویزه)

تا دانشگاه هویزه-تبلیغ-۵۵۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ اسفند ۹۳ ، ۱۰:۰۳
سید علی اصغر علوی
جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۵۹ ق.ظ

تا تمدن اسلامی به برکت تربیت عاشورایی

با استمداد از تربیت عاشورایی عبور از چهار گردنه تا رسیدن به فرهنگ عاشورایی و تمدن اصیل اسلامی لازم به نظر می‌رسد:

 

گام اول: حرکت فردی

گام دوم:خروج از فردیت و آغاز حرکت تیمی از طریق تشکیل گروه‌های خودجوش مطالعاتی- پژوهشی و امثال آن

گام سوم:ایجاد جریان مبارک عاشورایی از طریق گفتمان‌سازی این حرکت(برای فهم و تحقق این مهم باید با فنون جریان‌سازی و ایجاد گفتمان آشنا بود )

گام چهارم: تحقق فرهنگ عاشورایی در سطح جامعه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۳ ، ۰۹:۵۹
سید علی اصغر علوی

 

عاشورا الگوی بی‌بدیل هستی است و امام عاشورا در تمام عصرها و مصرها شبیهی برای یارانش ندید. این الگو میتواند الگوی اصحاب المهدی نیز باشد. حبیب، افضل شهدای غیر بنی‌هاشم است. در این اثر، حبیب را به عنوان شاخص «اصحاب الحسین» باید دنبال کرد؛ «اصحاب الحسین»ی که بهترین الگوی «اصحاب المهدی» هستند. هشت محور و شاخص وجودی حضرت حبیب برای سرمشق شدن!

جلوه قرآنی حبیب (حبیب قرآنی)، جلوه تبلیغی حبیب (حبیب مبلغ)، جلوه دین‌شناسی حبیب (حبیب فقاهت)، جلوه تشکیلاتی حبیب (حبیب تشکیلات) و...

الی الحبیب جلد

 

گذری بر یکی از فصول هشتگانه اثر «...الی الحبیب»: حبیب تشکیلات

تشکیلاتی عمل کردن یکی از وظایف امروز هر فرد است. امروزه اگر بخواهی فردی عمل کنی نمی توانی آن کاری که انجام می دهی را درست انجام دهی.

در ضرورت تشکیلات گفته اند که کارها منسجم می شود، از موازی کاری ها جلوگیری می شود و.....

مقام معظم رهبری و بزرگان دیگری چون امام موسی صدر  و شهید بهشتی تاکید زیادی بر تشکیلاتی کار کردن می کردند. مدیران، فرماندهان و دیگر کسانی که مسئولیت های مدیریتی دارند باید از کار تشکیلاتی آگاه باشند تا بتوانند مسئولیتشان را به خوبی انجام دهند. 

حبیب ابن مظاهر به عنوان یک فرمانده در کربلا و فردی که تکیه گاه برای امام و اصحاب بود بهترین فردی است که می توان از او نکات تشکیلاتی را فرا گرفت. اگر حبیب که غرق در حسین است اسوه تشکیلاتی ما باشد، تشکیلات ما نیز غرق در حسین می شود و تشکیلاتی حسینی عاشورایی خواهیم داشت.

به امید تشکیلات عاشورایی حسینی...

***

سرفصلهای بحث: «حبیب تشکیلاتی»»  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۳ ، ۰۹:۱۸
سید علی اصغر علوی

     ازدواجی برای کربلا...

به حرمت قدم عمه سادات، عقیله بنی‌هاشم، علیا مخدره حضرت زینب کبریسلام‌الله علیها

ازدواج اما برای تو مقوله‌ای نبود مثل دیگر دختران.

تو را فقط یک انگیزه، حیات می‌بخشید و یک بهانه زنده نگاه می‌داشت و آن حسین بود.

فقط گفتی: «به این شرط که ازدواج، مرا از حسینم جدا نکند.»

گفتند: «نمی‌کند.»

گفتی: «اقامت در هر دیار که حسین اقامت می‌کند.»

گفتند: «قبول.»

گفتی: «به هر سفر که حسین رفت، من با او همراه و همسفر باشم.»

گفتند: «قبول.»

گفتی: «قبول.»

و علی گفت: «قبول حضرت حق.» (آفتاب در حجاب، سید مهدی شجاعی، صفحه54)

***

در این ایام کتاب «خانواده» را هم باید خواند. (نشر صهبا)

...و اینگونه بود که ما هم خانواده‌دار شدیم. (به ایهام لطیف و ملیح و رمزآلودش دقت بفرمایید!)

آنچنان که رسم بعضی برادران عاشورایی‌مان چنین شد. تا باد چنین بادا!

پیوندهای مرتبط:

با بیانات رهبری، من هم خانواده‌دار شدم

برای "ما" دعا کنید خوشبخت بشیم!

خوش‌بختی سر این سفره معنا پیدا می‌کند. برای خوش‌بختی‌مان دعا کنید!

و چنین بود که این ازدواج با پرستار عاشورا معنا گرفت!

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۲۲
سید علی اصغر علوی