مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

سخنرانی بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر با مبحث «شمریت و حرّیت» در شبستان حضرت امام خمینی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها

تلنگرها:

مصاحبه‌های ضبط نشده‌ای از شمر و حرّ

مصاحبه خیالی است، اما واقعی است!

********************************

تلاشی برای متقاعد کردن و نشاندن دو فرمانده عالی‌رتبه ابن زیاد برای مناظره

دعوتی برای یک گفتگو...

*****************************

اما از میان همه نقشهای دشمن، «شمر» ایفاگر نقشی خاص است. شمری که فرستاده و نماینده «عبیدالله بن زیاد» است. اما وقتی نام فرستاده و نماینده ابن زیاد آورده میشود ذهنها به طور ناخودآگاه به یک شخصیت دیگر متمایل میشود: «حربن‌یزید ریاحی»

چه شد که یکی شمر شد و دیگری حر؟! این دو که در بخشی از داستان از یک نفر یعنی ابن‌زیاد خط میگرفتند؟ اما چه شد که یکی ذلیل عالم شد و دیگری عزیز؟ چه شد که یکی مشمول لعن هرروزه عاشوراخوانان تاریخ است و دیگری لایق سلام؟!

***************************

برخی اشخاص فقط خودشان هستند، اما ظرفیت برخی آنقدر بالاست که فراتر از خودشان هستند! اینها دیگر «شخص» نیستند، «شخصیت»‌اند؛ مثل «شمریت» یا «حرّیت»

***************************

«ما شمر را لعنت مى‏کنیم، براى اینکه ریشه‏ى شمر شدن و شمرى عمل کردن را در دنیا بکنیم؛ ما یزید و عبید الله را لعنت مى‏کنیم، براى اینکه با حاکمیت طاغوت، حاکمیت یزیدى، حاکمیت عیش و نوش، حاکمیت ظلمِ به مؤمنین در دنیا مقابله کنیم. حسین بن على قیامش براى این بود که بینى حاکمیتهاى علیه ارزشهاى اسلامى و انسانى و الهى را به خاک بمالد و نابود کند؛ و همین کار را هم امام حسین با قیام خود کرد.

مجالس ما؛ مجالس حسینى، یعنى مجالس ضد ظلم، مجالس ضد سلطه، مجالس ضد شمرها و یزیدها و ابن‏زیادهاى زمان موجود، زمان حاضر، معنایش این است. این استمرار ماجراى امام حسین است.»[1]

*************************

ما در کربلا به کلاس شمر شناسی نیاز داریم. یک کلاس به عنوان تحلیل شخصیت شمر. شمری که شانزده بار به مکه رفته، جانباز امیر المومنین بود، کسی که در کنار مولا زخمی شده بود، چه شد که فرمانده جنگ حضرت علی علیه السلام به این جا رسید؟ این مسئله نیاز به تحلیل و بررسی دارد. این هشدار و انذاری برای امروز و فردای ما است. [2]

************************

ببخشید!

خدا فقط یک امام حسین داشت که شمر شد قاتلشان؛ خدا که نمی‌تواند هزار امام حسین بیافریند تا شمر بودن تک‌تک انسان ها را اثبات کند. انسان ها باید خودشان خودشان را محاسبه کنند و حتی محاکمه.

و الا ممکن است روز قیامت اسرار دل‌ها هویدا شود: « یوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ»[3]

«در آن روز که اسرار نهان (انسان) آشکار میشود»

*************************

«انسان در آغازمحرم باید محاسبه ای داشته باشد تا ببیند که کجای کار است:

حبیب است که از قبل آماده بوده

یا زهیر است که در وسط راه خودش را رسانده است

یا حُر است که روز عاشورا خودش را رسانده

یا کسی است که حج اش را انجام داده و به خانه رفته است و دارد استراحت می کند و خیالش راحت است.

انسان باید قبل از عاشورا مراقبه داشته باشد که اگر نرسیده است خودش را برساند. و وقتی روز عاشورا می رسد احساس کند که لااقل مثل حُر است، همه چیز را پشت سر انداخته و فارغ از همه چیز است.»[4]

****************************

فهرستی از گامهای «شمریت» و «حریت»

انتخاب با شماست...

«إِنَّا هَدَینَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا»[5]

ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس!

*************************

مواظب خوبی‌هات باش!

از بدی هات هم ناامید نشو!

به پشتوانه تجربه تاریخی «شمریت» و «حرّیت»



[1] بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم‏19/ 10/ 1386

[2] برگرفته از روز دهم، «شمر کیست؟» صص113-127

[3] الطارق/9

[4] برداشتی از استاد سید مهدی میرباقری

[5] الإنسان/3

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۰۹:۲۱
سید علی اصغر علوی

عاشورا را باید به عنوان «تنها راه» برای نجات بشر دانست و نه راهی از میان راه‎‌های دیگر. باید فهمید که تنها راه، حسین است. امام حسین را به عنوان «یک راه» دانستن، شناختی نیست که به ظهور منجر شود؛ او تنها راهی است که در آخرالزمان میتوان یافت. این درک بزرگ را در سال 61 هجری اصحاب امام حسین تجربه کرده بودند. برای همین وقتی امام، رخصتِ رفتن‌شان داد و با این که استدلال بر رفتن‌شان هم درست می‌نمود(چرا که ماندن و یا رفتنشان در شهادت امام حسین تأثیری نداشت)، اما بی‌تابانه به پای حسین افتادند، زیرا راهی و جایی دیگر جز او نمیشناختند. راز عظمت شهدای کربلا را در فهم این مطلب دقیق و عمیق باید دانست.

انسان 250 ساله را باید در مدار و محوریت امام حسین دید، آنچنان که خودِ اهل بیت، ماجرای امام حسین را این گونه میدیدند. قرآن را نیز با این تقریر باید دید. قرآنی میتواند عامل نجات و سعادت باشد که در وادی عاشورای امام حسین تلاوت شود و الا در سال 60 هم قاریانی بودند که کرسی تدریس و تلاوت خود را بر همراهی با امامِ عاشورا ترجیح دادند و در مدینه ماندند؛ اما از میان همه قاریان آن دوران، امام حسین، حبیب و تلاوتش را ستود: «لله درک یا حبیب! لقد کنت فاضلا تختم القرآن فی لیله واحده». تلاوتی که در فراغت و عزلت و عافیتِ مدینه نبود و خود را به وادی ولایت کربلا رسانده بود و در حریم حسینی قرار گرفته بود. لذا دل‌رباترین قرآن را هم از حنجره بریده حسین بر فراز منبر نیزه‌ها باید شنید و از تحلیلهای بعضا قرآنی امثال شمر و عبیدالله بن زیاد و احنف‌بن قیس‌ها در لابلای کلامشان نباید واهمه‌ای داشت که این تلاوتها «وَلَا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»(الإسراء/82) است.

مرکزیت، عاشوراست و از آنجا باید به عرصه‌های دیگر نظری و نیز عزیمتی داشت.

تنها با امام حسین میتوان فتح الفتوح عالم را به دست گرفت آنچنان که حتی امام عصر هم به این ابزار نیرومندِ عاشورا برای ظهورش محتاج است.

راهی جز حضرت حسین نیست و چه خوب که راهی جز او نیست!

فهرستی از مباحث:

با امام حسین به «درک بهتر قرآن» می‌توان رسید

با امام حسین به « فهم انسان 250 ساله» می‌توان رسید

با امام حسین به «وادی سلوک» می‌توان رسید

با امام حسین به «حریم تربیت» می‌توان رسید

با امام حسین به «قله رفیع تمدن» می‌توان رسید

با امام حسین به «محضر علم» می‌توان رسید

با امام حسین به «عرصه اقتصاد مقاومتی» می‌توان رسید

با امام حسین به «سرزمین اندیشه‌ورزی و تفکر خلاق» می‌توان رسید

و البته تنها و تنها با امام حسین به این سرفصلها میتوان رسید...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۴ ، ۲۰:۱۱
سید علی اصغر علوی

 

به فضل الهی و عنایات حضرت اباعبدالله الحسین سلام‌الله‌علیه، از 23 آبان لغایت 30 آبان در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه برگزار خواهد شد:

سخنرانی بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر با مبحث «شمریت و حرّیت»

کارشناسی برنامه «زمزم معرفت»ساعت 16:20 تا اذان مغرب با مبحث «با امام حسین به همه جا میتوان رسید»

همایش «سه ساله‌های کربلایی» شبستان حضرت نجمه خاتون 26آبان ماه ساعت 15:30

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۴ ، ۲۰:۰۶
سید علی اصغر علوی
سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۰۵ ق.ظ

ره‌توشه پیشنهادی برای پیاده‌روی اربعین حسینی

الحسین یجمعنا: به بهانه زیارت باشکوه اربعین

پیاده روی اربعین حسینی

مدیریت عاشورایی هنر بزرگ سلاله دیار کربلا-امام مهدی- است

قرار است نبض آخرالزمان را نیز حضرت حسین علیه‌السلام در دست داشته باشد.

همه با محوریت نام او جمع خواهند شد، حسین علیه‌السلام ظرفیت تجمیع قوای جهان و انسجام تشکیلاتی عالم را فعال خواهد نمود.

حتی امام زمان بدون نام حسین علیه‌السلام یارای انقلاب آخرین نخواهد داشت. ظهور با نام گفتمان‌خیز حسین علیه‌السلام آغاز میشود، با روضه!

نخ تسبیح همه انسانها حضرت حسین علیه‌السلام است و "مدیریت عاشورایی" کار فرزند عاشورا: امام زمان.

تنها اوست که همه را جمع می‌کند: الحسین یجمعنا

 و این است معنای «مدیر در مدار کربلا»

پیوندها:

پرونده ویژه پیاده روی اربعین حسینی

 بسته کتب پیشنهادی عاشورایی

پرونده ویژه پایگاه بیان معنوی (ناشر آثار استاد پناهیان)

 

تربیت زیر نگاه امام حسین (ع)، با « گنبد مستجاب »

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۴ ، ۰۹:۰۵
سید علی اصغر علوی
پنجشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸ ق.ظ

تربیت زیر نگاه امام حسین (ع)، با « گنبد مستجاب »

 

«گنبد مستجاب» جدیدترین اثر عاشورایی زیر خیمه حسین منتشر شد. این اثر در باب «تربیت عاشورایی» به نگارش درآمده است و برای اربعین و درک لذت پیاده روی اربعین قابل توصیه  می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ علمی-فرهنگی سدید ؛ کتاب « گنبد مستجاب » با مقدمه‌ای از دکتر محمدرضا سنگری توسط انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام و به اهتمام مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد.

گنبد مستجاب

معرفی اثر:

برای آشنایی با فهرستی از محورهای قابل بحث در وادی «تربیت عاشورایی»، مراجعه به اثر گنبد مستجاب می‌تواند الهام‌بخش باشد. «گنبد مستجاب» از فراز آموزه‌هایی می‌گذرد و سرفصل‌هایی را عبور می‌کند تا به «تربیت زیر نگاه امام» برسد، تربیتی که رشد در محیط ولایت امام است و تنفس در حریم او. تربیتی که امام عاشورا و اصحابش برترین مربیانش هستند و گمشدۀ اصلی این اثر همان است: «تربیت عاشورایی». تربیتی ضروری برای تمدن‌سازی و به تعبیری، چاووشی قبل از ظهور است. مقصود این است و الاّ حائر و قبه، همه بهانه است…

«زیر قبه» یعنی زندگی با امام داشتن و حیات طیبه -یعنی زندگی گوارا و دلنشین حسینی- را تجربه کردن. زیر قبه یعنی شب عاشورا، هفتاد و سومین نفرِ اصحاب شدن و پیوستن به خیمه‌های امام. زیر قبه یعنی حضور در خیمه‌های امام عاشورا را احساس کردن، -همان احساسی که حر در روز عاشورا پیدا کرد!- زیر قبه یعنی در کنار حبیب و سعید و عابس و جون و دیگر اصحاب نفس‌کشیدن و با آن‌ها روزگار گذراندن. زیر قبه یعنی در همسایگی خیمۀ حضرت عباس، پناه گرفتن. تحت قبه بودن یعنی زیر خیمۀ امام حسین بودن و با حضرتش از دردانگی «علی اصغر»، تا رشادت «علی اکبر» بالیدن، زیر نگاه امام تربیت شدن و رشد کردن در محیط ولایت امام عاشورا. زیر قبه یعنی پر شدن از امام حسین. زیر قبه یعنی زیباترین آرزویی که می‌شود در زیارت عاشورا طلب کرد: «معیت با امام»

«گنبد مستجاب» تنها توصیف «قبه» نیست که به بیان تاریخ و جغرافیا و مانند آن بسنده کند؛ بلکه تلاشی است در جهت تجویز، مروری سریع است از همۀ دانستنی‌های لازم در کنار مرقد نورانی امام عاشورا تا دعوتی باشد برای در حریم حسینی قرار گرفتن و در محیط ولایت او وارد شدن. مقدمه‌ای است برای «حرم» او شدن و در نهایت «حسین» شدن! این وجود، عطر شش‌گوشه خواهد داد چرا که خانۀ حضرت حسین شده است. «گنبد مستجاب» شدنی است، نه دیدنی و یا شنیدنی. خوشا قلبی که لیاقت قدومش را پیدا کند و منزل جانان شود.

لازم به ذکر است چاپ اول این کتاب در ۲۱۶ صفحه و به قیمت ۱۰,۰۰۰ تومان در پاییز ۹۴ منتشر شده است.

برای تهیۀ این کتاب می‌توانید به سایت مؤسسۀ علمی- فرهنگی سدید مراجعه یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۸۵۸۵۰، ۰۲۱۶۶۴۸۶۱۲۰ و ۰۹۱۰۹۸۰۵۰۵۵ تماس حاصل فرمائید.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۰:۳۸
سید علی اصغر علوی
دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۳۷ ق.ظ

تحت لیسانس امام

زینب هم که باشی بعد از امام حسین باید به دنبال امام باشی،

امامت را که شناختی باید از گوشۀ چشمانش خط بگیری:

از بدیهی‌ترین و ساده‌ترین شرایط تا بحرانی‌ترین مواقع باید تکلیف را از امام پرسید؛

دشمن به خیمه‌ها هجوم آورده بود که زینب خود را به امام سجاد رساند؛ چه کنیم؟

«علیکن بالفرار ...»

باید همۀ رفتارها را تحت تأثیر امام درآورد و به امضای او رساند. کاری که عبدالعظیم حسنی در محضر اهل بیت داشت و به واسطۀ همین عمل مورد عنایت اهل بیت قرار گرفت که در شأنش فرمود: «أنتَ وَلیُّنَا حقاً»

(به نقل از عبدالعظیم حسنى): به حضور سرورم على بن محمد (امام هادى علیهما السلام) رسیدم؛ چون چشمش به من افتاد، فرمود: خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو به‌راستى دوستدار ما هستى. عرض کردم: یا بن رسول اللّه ! مى‌خواهم دینم را به شما عرضه کنم: ...

من معتقدم: خداى تبارک و تعالى یکى است ... و محمد بنده و فرستادۀ او و خاتم پیامبران است و پس از او تا روز رستاخیز پیامبرى نخواهد آمد ...

من معتقدم: امام و خلیفه و ولىّ امرِ بعد از پیامبر امیرمؤمنان على بن ابیطالب علیه السلام است و پس از او حسن و سپس حسین و آن‌گاه على بن الحسین و بعد محمد بن على و پس از او جعفر بن محمد. آن‌گاه موسى بن جعفر و از پس وى على بن موسى (رضا) و بعد از او محمد بن على (جواد) و سپس، شما اى سرور من.

حضرت علیه السلام فرمود: و بعد از من حسن فرزندم امام است؛ آیا مى‌دانى که رابطۀ مردم با جانشین او چگونه خواهد بود؟ عرض کردم: مگر چگونه خواهد بود سرورم؟ فرمود: آن‌گونه که خودش دیده نمى‌شود و بردن نامش نیز روا نیست تا زمانى که [از پس پرده غیب بیرون آید] و قیام کند و زمین را پر از عدل و داد نماید...

آن‌گاه فرمود: اى ابوالقاسم! به خدا قسم، این است همان دین خدا است که آن را براى بندگان خود برگزیده و پسندیده است. پس بر این دین پایدارى کن. خداوند در دنیا و آخرت تو را بر این گفتار (عقیده) ثابت و استوار بدارد! ( بحارالأنوار (ط- بیروت)، ج‏3، ص 268، باب 10، أدنى ما یجزی من المعرفة فی التوحید و أنه لا یعرف الله إلا به .....» ص : 267)

(برگرفته از «گنبد مستجاب»، تربیت زیر نگاه امام)

مطلب مرتبط: «گنبد مستجاب»؛ اثری در وادی تربیت عاشورایی (در دست انتشار)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۴ ، ۰۸:۳۷
سید علی اصغر علوی

  خیلی از روضه‌های اباالفضل العباس را نمیشود خواند...

یکی از مهمترین برکات روضه های عاشورا، وسعت نگاهی است که به انسان میبخشد؛ با این حال هنوز هم بسیاری از روضه‌ها را نمیتوان خواند چرا که فهم آنها نیاز به مقدماتی دارد که عبارت است از معرفتهایی نسبت به شخصیت ها، درک نسبتهایشان با دیگران، فهم شبکه ارتباطی، شرایط حاکم و نیز مسائل موجود در کربلا و عاشورا. باید پیش‌نیاز این روضه‌ها را گذراند تا بتوان در رثای آنها اشک ریخت.

به عنوان مثال همه احساس دشوار ناامیدی را که اباالفضل العباس، پس از وعده آوردن آب به فرزندان برادر داد و نتوانست از پس آن برآید درک میکنند و نیز این که یک انسان وفادار در عمل به وعده‌ای بخصوص در مورد کودکان عزیز برادر به مشکلاتی برخورد کند که نهایتا شرمنده آنها شود میفهمند و متأثر میشوند، اما این احساس را به این وضوح حس نمیکنند که زمانی که یک انسان شقی و مستکبر مانند شمر، او را به گفتگو دعوت میکند و برای او امان‌نامه آورده است بر عباس چه خواهد گذشت؟ ضربه این اتفاق بر روح بلند عباس و مرثیه ای که باید در پس این واقعه خواند و اشک ریخت خیلی درک نمیشود. حتی تأمل در این موضوع که لحن مهربان شمر در صدا زدن عباس (این بنو اختنا: خواهرزاذگان ما کجایند؟) با روح غیور و در عین حال حساس او چه خواهد کرد و برایند این خطاب نرم چه بازتابی در دل بچه‌های امام حسین خواهد داشت متوجه نشده ایم. «وَ جَاءَ شِمْرٌ فَوَقَفَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ فَقَالَ أَیْنَ بَنُو أُخْتِنَا فَخَرَجَ إِلَیْهِ الْعَبَّاسُ...» (إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القدیمة)، النص، ص: 237)

به همین ترتیب روضه‌های دیگری از ماجرای شگفت عاشورا مانند رازهای نیاوردن پیکر او و ماندن در کنار علقمه و شاید تحلیل گفتگوهای آخرین امام با او که به مراتب نیاز به معرفتهای پیشینی است و از حوصله فهم‌های ما کهکشانها دور است...

(مبحث مرتبط تکمیلی: مراجعه به اثر «روضه‌های ناشناخته کربلا»، نخستین مقتل مدیریتی)


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۴ ، ۱۹:۵۸
سید علی اصغر علوی