مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

 

عبور از 4 گردنه تا رسیدن به فرهنگ عاشورایی و تمدن اصیل اسلامی لازم به نظر می‌رسد:

 

گام اول: حرکت فردی

گام دوم:خروج از فردیت و آغاز حرکت تیمی از طریق تشکیل گروه‌های خودجوش مطالعاتی- پژوهشی و امثال آن

گام سوم:ایجاد جریان از طریق گفتمان‌سازی این حرکت (برای فهم و تحقق این مهم باید با فنون جریان‌سازی و ایجاد گفتمان آشنا بود )

گام چهارم: تحقق فرهنگ عاشورایی در سطح جامعه از برکت تشکیلات عاشورایی

 فانوس

با توجه به ضرورت جریان‌سازی و گفتمان‌سازی به پیوست جزوه‌ای تقدیم می‌گردد. (دریافت جزوه)

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۲ ، ۱۲:۴۵
سید علی اصغر علوی
چهارشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۰۹ ق.ظ

دو ویژگی تئوری‌های حسینی

کلنا سفن النجاه ولکن سفینه الحسین اوسع و اسرع

ایده‌ای برای دیدن  دیگرگونه روایات از منظر علوم انسانی

 در این بیان که کشتی امام حسین به نسبت کشتی‌های نجات‌بخش دیگر دو ویژگی ممتاز دارد: وسیع‌تر است و سریع‌تر.

1.اگر اوسع است: پس به همان نسبت، نظریاتی هم که از این آستان نشأت می‌گیرد و هدایت‌بخش و راهگشاست، "فراگیرتر" و "جهانشمول"تر است و انسان‌های بیشتری را در بر می‌گیرد.

2.اگر اسرع است: پس به همان نسبت، نظریاتی که متصل و مربوط به این عرصه شود، "سریع‌تر" و "روان‌تر" نتیجه می‌دهد و در عالم وجود انسان‌ها "کاراتر و اثر بخش‌تر" است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۰۹
سید علی اصغر علوی
دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۰۵ ب.ظ

دفاع تئوریک از گفتمان انقلاب از منظر علم مدیریت

به بهانه مروری بر کلاس‌های مدیریت و تئوری‌های سازمان استاد دکتر رضاییان

 

دفاع علمی دکتر رضائیان از برنامه تحول ساختاری دکتر جلیلی/ آنچه در مقام ریاست جمهوری نیاز داریم تفکر راهبردی است نه قدرت اجرایی/ اسناد بالادستی ظرفیت ایجاد تحول بنیادین را دارد

به گزارش سایت حیات طیبه، چهره ماندگار در رشته مدیریت سال ۱۳۸۵ و استاد دانشگاه‌های تهران. ایشان دوره دکتری مدیریت در دانشگاه تهران و دوره دکترای حسابداری در دانشگاه تربیت مدرس را بنیان نهاد. از وی تاکنون ۱۸ کتاب و دهها مقاله علمی –تحقیقی در مجلات معتبر به چاپ رسیده است. وی درحال حاضر ریاست دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی، و مسئول گروه مدیریت سازمان سمت می‌باشد. اینها بخشی از توضیحات معرفی دکتر رضائیان استاد تمام رشته مدیریت و پدر علم مدیریت در ایران و چهره ماندگار این رشته در فضای مجازی بین المللی است. دانشگاهیان این استاد تمام مدیریت را به خوبی می شناسند. دکتر رضائیان در تأسیس یا تعمیق رشته مدیریت در دانشگاههای معتبر داخلی یکی از پایه های اساسی بوده است. ایشان متخصص علم مدیریت و بویژه مدیریت رفتار سازمانی است که بیش از ۱۸ کتاب و دهها مقاله علمی – تحقیقی چاپ شده در مجلات معتبر علمی دارد.

مشاهده مصاحبه رجا با استاد رضاییان

 به گزارش رجانیوز طرح موضوع تغییر ساختاری توسط دکتر جلیلی بهانه ای شد تا با این استاد خوشنام و پر آوازه در حوزه مدیریت گفتگویی ترتیب دهیم.

در این گفتگو، دکتر رضائیان به مبانی علمی ضرورت تحول ساختاری در نظام اداری کشور اشاره کرده و از این رویکرد جدی دکتر جلیلی در اداره دولت یازدهم با استناد به مبانی علمی دفاع کرده است.

دفاع دکتر رضائیان از رویکرد تحولی دکتر جلیلی در حوزه اداری کشور، علاوه بر ارزش علمی، آنجا اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم دکتر رضائیان سال هاست به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای عالی اداری کشور نیز مشغول به فعالیت بوده و از نزدیک با کاستی های سیستم اداری کشور دست و پنجه نرم کرده است.

آنچه در ادامه می خوانید متن کامل این گفتگو است.

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۰۵
سید علی اصغر علوی
شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۵۷ ق.ظ

رئیس جمهور در مدار کربلا

تشکر از نامزدهایی که در سخنانشان کربلا، عاشورا و هیئات مذهبی برایشان مهم است.

باور داریم شعار فی نفسه بد نیست، بلکه در شعار ماندن بد است. شعار برای ایجاد فضایی جدید و طرح نگاهی نو لازم  و ضروری است.

این که نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفتمان عاشورا را مدار و محور بحث‌های فرهنگی-اجتماعی خود بدانند (و یا لااقل در استعاره‌ها و مثال‌هایشان قدمی در این راه بزنند) جای تقدیر دارد.

تا گفتمان پدیده‌ای اتفاق نیفتد، خود پدیده هم مجال بروز و ظهور نخواهد یافت، باید "گفت و گفت و گفت" تا گفتمانی خلق شود.

در مدار کربلا، عاشورا و هیات حضرت ارباب...

دکتر علی‌اکبر ولایتی: در زمان رضا خان با وجود همه تهاجم علیه فرهنگ ایرانی اسلامی، هیات های مذهبی توانستند اساس فرهنگ ایران و اهل بیت (ع) را نگه دارند.

وی افزود: ستون فقرات 15 خرداد که پنجاهمین سالگرد آن قرار داریم توسط هیات های مذهبی بود و در تهران بزرگترین هیئت از آن طیب حاج رضایی از میدان اتابک تا دانشگاه تهران گستردگی داشت و پایه 15 خرداد در شهرهای دیگر نیز توسط همین هیات های مذهبی گذاشته شد. هیاتهای مذهبی با دست به دست هم دادن و پیروی از علما بیشترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند . در دفاع مقدس نیز افرادی مثل آهنگران و دیگران با روضه خوانی و اشعار حماسی ترکیبی بین کربلا و جنگ تحمیلی درست کردند و مردم با شور حسینی و شوق کربلا به مرزها رفتند.

وی افزود: در جریان فتنه های سال 78 و 88 هیات های مذهبی با پیروی از راهبردهای مقام معظم رهبری توانستند نقش بالایی داشته باشند و امروز نیز این هیات ها با تبعیت از رهبر معظم انقلاب توانسته اند بدون آنکه از جایی پولی بگیرند انقلاب را نگه دارند. حتی اگر حادثه غیر مترقبه ای بوجود بیاید باز این هیات ها هستند که کمک می کنند.

آنچه فرهنگ ما را استوار کرده تلفیق بین فرهنگ ایرانی ، اسلامی و اهل بیتی است که تجلی آن را در هیات های مذهبی می بینیم. آن چیزی که این فرهنگ را استوار می دارد تمسک به راه حضرت ابا عبدالله و عصاره فرهنگ ما فرهنگی عاشورایی است که بدون آن هیچگاه یک کشور نمی توانست مقابل چهل و چند کشور جهان بایستد.

ولایتی افزود: در مواقع مختلف از جمله هسته ای و مقابله با صهیونیست ها و بیگانگان این هیات ها منتظرند ببینند ولی فقیه چه می فرمایند تا بر اساس آن عمل کنند. مردم نیازی به کمک کسی ندارند چنانچه وقتی رضا شاه سینه زنی را ممنوع کرده بود اینها در جاههای مختلف جمع می شدند و برای سید الشهداء سینه زنی می کردند و این فرهنگ را حفظ می کردند. حفظ فرهنگ جوانمردی که مقتدای خود را علی (ع) می دانند و حفظ فرهنگ عاشورایی از مهمترین مقولات فرهنگ ماست که به آن افتخار می کنیم.

دکتر سعید جلیلی: ما ظرفیت های بسیار خوبی داریم که متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان می تواند نشاط ایجاد کند همچنانکه اکنون برخی جوانان از حضور در هیات های مذهبی احساس نشاط می کنند.

دکتر محسن رضایی: برنامه سوم این است که همه برنامه ها را به سمت زندگی مردم هدایت کنم و فعالیت های اقتصادی، فرهنگی به سمت بهبود زندگی مردم باشد و همانطور که در صحرای کربلا می بینیم حضرت امام حسین (ع) مدیریت امور جنگی را بر عهده گرفتند و مدیریت امور زندگی و تامین آب و مراقبت از خیمه ها را به حضرت ابوالفضل (ع) واگذار کردند باید زندگی مردم را در اولویت قرار دهیم.

حاشیه: مثل مفهوم "ظرفیت" که یکی از نامزدها باب آن را در انتخابات باز کرد و دائم هم روی آن مانور داد و  این اواخر دیده شد که در دهان بقیه هم افتاد!(فتأمل!) از ارکان "گفتمان" هم همین در افواه مردم افتادن بود...


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۲ ، ۰۹:۵۷
سید علی اصغر علوی
سه شنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳ ق.ظ

گفتمان‌هایی از دانشگاه هویزه


برشی از کتابی ویژه مسؤولین و برگزارکنندگان اردوها و جریان‌سازان فرهنگی-اجتماعی

"تا دانشگاه هویزه"

برای آن‌ها که در پی  نمونه گفتمان‌های موفق برای الگوگیری هستند

قبل از تورق این صفحه، به شیوه ایجاد گفتمان "جریان موج سبز" سرزدن، می‌تواند الهام‌بخش و حرکت‌آفرین باشد. (دریافت فایل)

تا دانشگاه هویزه

شادابی به سبک هویزه(گفتمان‌های هویزه):

از مهم ترین عوامل شادابی یک جمع، وجود صمیمیت و یکدلی بین اعضاست و برخلاف تصور، هزل و هجو هر چند در مقطع کوتاه، ایجاد شادی می‌کند اما پایدار نیست و حتی اگر به سمت تحقیر و توهین و تمسخر به بهانه شوخی کشیده شود نه تنها اثر تقویت کننده در یک دل و انسجام گروهی ندارد، بلکه سبب دلگیری بعضی از بعضی دیگر خواهد شد.

توجه به این نکته ضروری است که اهمیت نشاط و شادابی خادمین برای کسب معارف و نیز انتقال و نشر آن بسیار حیاتی به نشر می رسد اما هر عقل سلیمی شادابی لحظه‌ای که به قیمت کدورت‌های طولانی و احیاناً کشمکش و تشویق و حتی هرج و مرج در تشکیلات باشد را روا نمی‌داند.

 از این رو لازم است یک سری برنامه‌ها و اندیشه‌هایی در این مورد داشت تا به تناسب یادمان‌های راهیان نور بتوان راه‌کاری هماهنگ با منطقه اتخاذ کرد و این نیازمند بررسی است.

شاید بعضی از کتابها که در حوزه دفاع مقدس و شوخ طبعی های آنها نگاشته شده باشد الهام بخش باشد چرا که فضا و موقعیت جبهه با راهیان نور بسیار شبیه است و قابلیت الگوگیری بالایی در این زمینه وجود دارد اما به فراخور هویزه چند مورد از گفتمان‌هایی که در سالهای گذشته عامل نشاط و شادابی محیط خادمین بوده است ذکر می شود.

ü                  گفتمان شابز (شبکه انهدام بنیادین زباله)

ü                  گفتمان دکتر dj پشمالو

ü                  گفتمان خاله قندون مهربون

ü                  گفتمان حلقه اول و دوم حفاظت بیت علماء

ü                  گفتمان نشریه گرد و خاکهای هویزه

ü                  گفتمان ورزش صبحگاهی (با حواشی)

ü                  گفتمان آی باوفا

ü                  گفتمان صبح (صبحت بخیر پهلوون!)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۴۳
سید علی اصغر علوی
دوشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۷ ق.ظ

گناه تشکیلاتی، ثواب تشکیلاتی


برداشتی از سخنرانی استاد دکترمحمدرضا شایق در ستاد "دکتر سعید جلیلی" در یزد

هنوز معنی سیاست عین دیانت است را نفهمیدیم...

هرکسی در عرصه سیاست آمد خدمتی کند به بدترین شکل تخریب شد و فدا شد: شهید بهشتی، شیخ فضل‌الله، امیر کبیر...اصلا خود امیرالمومنین!

چرا این‌طور شد؟ چرا این‌ها این در در غربت به شهادت می‌رسیدند و تازه بعد از شهادتشان کمی شناخته می‌شدند؟

چرا؟ چون ما هر مطلبی را بدون دلیل قبول میکنیم. هنوز معنی سیاست عین دیانت است را نفهمیدیم...

 

اصلا موجودیت مسلمانها به همین مباحث اجتماعی و سیاسی است...

چرا برای نماز جماعت در مقابل نماز فرادی این قدر ثواب قائل شده‌اند؟ تا جایی که اگر تعدادشان از ده نفر گذشت دیگر این ثواب قابل محاسبه نیست؟ چون این‌جا بحث اجتماعی است، اصلا موجودیت مسلمان‌ها به همین مباحث اجتماعی و سیاسی است، این خدمتی به فرهنگ دینی جامعه است، برای همین این‌قدر ثواب و اجر دارد.

اگر عواقب عملی دامن جامعه را بگیرد آنجا دیگر خود خدا انتقام خواهد گرفت.

هر چیز اگر جنبه خدمت به جامعه یافت ثوابش عظیم می‌شود، از آن طرف اگر عواقب عملی دامن جامعه را بگیرد آن‌جا دیگر خود خدا انتقام خواهد گرفت.

شاهد مثال اول: داستان بنی اسرائیل که "جرم اجتماعی" کردند و با این‌که توبه کردند ولی باز خدا انتقام گرفت.

داستان بنی اسرائیل را خدا در عبارت "فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِکُمْ" تمام نمی‌کند بلکه در ادامه می‌فرماید:" فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ"[1] (البقرة/54) بعد از توبه بنی اسرائیل،12000هزار نفرکشته شدند. این سیلی خدا بود چون آثار این جرم به جامعه کشیده شد.

این‌که در جامعه گاهی پدیده بدحجابی را می‌بینیم از همین موارد است، اگر غربی‌ها صدها مقاله علیه حجاب بنویسند این قدر اثر ندارد که کسی در جامعه بدون حجاب ظاهر شود. اصلا اگر کسی در کشورهای اروپایی برای چاپ کتاب در مورد حجاب وام هم  بخواهد به او وام هم می‌دهند ولی اگر دختری بخواهد در مدرسه با حجاب ظاهر شود ممانعت جدی می‌کنند برای همین جهت است. این‌ها اثر این رفتار جتماعی را فهمیده‌اند. شاهد مثال دوم: داستان حضرت آدم که آثارش به نسلش رسید و می‌بینیم که خدا توبه او را پذیرفت "فَتَابَ عَلَیهِ"(البقرة/37) ولی دیگر به بهشت بر نگشت.

بزرگترین گناه تشکیلاتی

بزرگترین گناه‌ها طبق این معادله، گناهان اجتماعی شد. در گناه اجتماعی عفو نداریم. حتی تعبیر "قُتِّلُوا" را داریم که دلالت بر تکثیر عذاب می کند. تقتیل یعنی چندین بار اعدام! چون جرم اجتماعی است. در بحث "قطاع الطریق" هم همین بحث را داریم. برای "مرجفون" و آشوبگران و اهالی فتنه هم همین تعبیر هست چون گناه جمعی است: وَقُتِّلُوا تَقْتِیلًا(الأحزاب/61)

اما از آن طرف، در گناهان فردی سخن از عفو است. حتی اگر پدرت را هم کشته تو ببخش! "فمَنْ عُفِی لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَیهِ بِإِحْسَانٍ"(البقرة/178) در این آیه، ولیّ دم را برادر قاتل حساب کرده! چون جرم فردی است. دین سیاسی یعنی این! مبنای سیاست اسلام همین است. در این منظومه بالاترین گناهان، گناهان اجتماعی است و بزرگترین گناه اجتماعی هم حاکم کردن کسی است که شایستگی ندارد...

ثواب تشکیلاتی

چطور ممکن است ساحران جیره‌خوار فرعون در عرض چندثانیه عاشق شهادت بشوند ؟!

۴ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۴۷
سید علی اصغر علوی
شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۲۶ ق.ظ

گفتمان‌سازی به سبک عاشورا

به بهانه گفتمانسازی "گفتمان انقلاب اسلامی" در حماسه سیاسی

گذری بر تکنیک‌های گفتمان‌سازی با الهام از الگوهای عاشورایی

تعریف ساده گفتمان: گفتم، گفتی، گفت، گفتیم، گفتید، گفتند...

ارکان گفتمان:

1.علمی، مستدل و مستند بودن

2.افتادن در افواه مردم

طبق این دو رکن به یک تعریف دیگر از گفتمان نیز میتوان رسید: علم پادار

هدف از گفتمان: خیزش و عطف همه اندیشهها، سلایق، دغدغه‌ها، ظرفیت‌ها به یک نگاه واحد

 

برای الهامگیری از شیوههای گفتمان‌سازی به متقنترین، محکمترین و ماندگارترین گفتمان هستی -یعنی عاشورا- باید سری به دانشگاه کربلا زد و از آن الگو گرفت. با الهام از گفتمان امام حسین در کربلا و با مرور سریعی بر ابزارها، مصادیق و نیز راهبردهای خود اباعبدالله در واقعه عاشورا میتوان به یک مدل و مجموعهای از تکنیکها رسید.

حتی اگر در اخلاص و سوز و شور، حضرت حسین هم باشی از گفتمان‌سازی ناگزیر هستی!

ابزار گفتمان:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۲ ، ۰۹:۲۶
سید علی اصغر علوی

درنگی در فرایند جذب عاشورایی امام حسین در مسیر کربلا و خلوص اصحاب

اشاره: در قاموس فرهنگ تشکیلاتی از دو دسته انسان در بدنه تشکیلات نامی به میان می‌آید:

1.تشکیلات‌ساز

2.تشکیلات‌باز

در این میان دسته سومی نیز قابل طرح است: تشکیلات‌سوز

در این مجال نمایی از بحث طرح خواهد شد که فروعات و شاخه‌های آن قابل پیگیری و پژوهش است...

تشکیلات‌سوز کیست؟

مهم‌ترین عامل برای از هم‌گسیختگی و هرج و مرج سازمانی حضور افراد تشکیلات‌سوز در بدنه اصلی نیروهاست. تشکیلات‌سوز سبب از بین رفتن انسجام تیمی بخصوص در فعالیت‌هایی که نیاز به تداوم، استمرار و استقامت دارند می‌شود؛ حتی حضور فیزیکی این نوع (افراد) در گروه، فروپاشی تشکیلات را باعث خواهد شد.

امام در مسیر کربلا با دقت هرچه تمام‌تر دست به این "خالص‌سازی"می‌زند. این حرکت در سه موج قابل تحلیل است:

۶ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۹۲ ، ۱۲:۲۲
سید علی اصغر علوی