مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت گرایش بازرگانی
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

alavi_saa313@yahoo.com

۲۶ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

معرفت‌هایی که پای دیگ امام حسین می‌دهند، گاهی پای منبر نمی‌دهند!

کنار سفره امام حسین تلنگرهایی برای «ایجاد کادر و شبکه‌سازی» به برکت امام حسین است. اینجا به برکت امام حسین هر لحظه و هر اتفاقش سرشار از نکته و درس است...

چگونه یک غذا به دست عزاداران حسینی می‌رسد؟

مطالعه «نقش‌ها» و نیز فهم «زنجیره ارزش» آن قابل توجه و الهام‌بخش است.

مراحلی که در این «جریان» طی می‌شود:

یک: باید برای آشپز مقدمات را فراهم کرد. عده‌ای نیروی «پشتیبانی» نخود و لوبیای آش را تهیه می‌کنند. نقش واحد «حمل و نقل» از همین ابتدا دیده می‌شود...

دو: جناب آشپز بر اساس «محتوا» یعنی نخود و لوبیا و «نقشه راهِ» خود، دست به پخت غذا یا همان آش می‌زند.

سه: دیگ غذا حاضر است. عده‌ای باید آن را «بسته‌بندی» کنند و در کاسه‌ها و «ظروف قابل ارائه مخاطب» ظرف کنند.

چهار: هنوز خوراک به دست عزاداران حسینی نرسیده است. هرجای این ماجرا بلنگد، غذا به اهلش نرسیده است. این‌جا نقش «توزیع» مهم می‌نماید.

البته در طول مسیر، بعضی نقش‌ها هم باید حضوری دائمی داشته باشد: مثل نقش «حمل و نقل»

***

نکته قابل توجهی که نباید فراموش کرد این است که هرچند هر لحظه این کار سرشار از «اجر و ثواب» است؛ اما کسی اینجا صرفا به ثوابش دل‌خوش نیست و به آن بسنده نمی‌کند. برای همین تا لحظه شکوهمند تقدیم غذا به عزاداران از پا نمی‌نشیند. اینجا کسی برای رفع تکلیف کار نمی‌کند و «اثربخشی» کار برایشان مهم است!

شاید من علم آشپزی ندانم! اما اگر بسته به «توان، تمایل و نیاز»، جای خود را بشناسم عملا در «خط تولید آش« نقشی ایفا خواهم کرد که از آشپز به تنهایی ساخته نیست. گاهی اجر کمک‌آشپز شدن کم از اجر آشپزی نیست!

لازم نیست همه آشپز باشند تا امام حسین از آن‌ها راضی شود؛ اصلا بعضی اگر آشپز شوند امام حسین از آن‌ها راضی نیست! چون کار را خراب می‌کنند! مهم آن است که «جایگاه» خودت را بشناسی.

***

کارهای فرهنگی نیز به یک چنین «زنجیره ارزشی» و «کادری منسجم و تشکیلاتی» محتاج است؛ تشکیلات عاشورایی!

معرفت‌هایی که پای دیگ امام حسین می‌دهند، گاهی پای منبر نمی‌دهند!

***

تو چه کمکی به آشپز در «تکمیل فرایند» پخت و پز و توزیع می‌توانی بدهی؟

پشتیبانی و پیگیری تولید محتوای آش؟

پخت آش و تولید آن؟

برنامه کردن و قالب ریزی در قالب‌های قابل ارائه به مخاطب؟

توزیع و نشر آش؟

کدام؟!

جای خودت را بشناس!

***

جا دارد از خود سؤال کنیم: به برکت عاشورای امام حسین و امور هیأتشان و پای دیگ و سر سفره پر روزیشان چقدر تشکیلاتی‌تر شده‌ایم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۵ ، ۰۸:۴۸
سید علی اصغر علوی

جور دیگر باید دید... همۀ ذرات، روضه‌خوان حسین است،

اگر در امتداد نگاه امام سجاد قرار بگیری؛ شیرخواره، آب روان، ذبح گوسفند...

***

بعد از تو همۀ نمادهای‌مان بوی کربلا گرفت...

بعد از داستان کربلایت همه‌چیز روایت روی تو شد.

نه فقط علم و بیرق و دستۀ عزا و اشک.

نه فقط شهادت و مرگ و خون و زندگی.

بلکه حتی «آب» و «نعل اسب» و «حصیر» هم یادآور تو شد و روضه‌خوان دردهایت.

آن‌چنان با عرفه‌ات نیز پیش‌خوانی روضه‌هایت کردی... در ذکر نعمت‌های خدا و شکر او...

همۀ نعمت‌های خدا در پیکرت روضه‌خوان تو شد به اشارت دعای عرفه؛

لب... دندان... مو... صورت... قلب...

برداشتی از اثر تنها علاج

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۵ ، ۱۸:۵۱
سید علی اصغر علوی
پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۳۴ ب.ظ

شرح وظایف یک هیأتی مبتنی بر الگوی حضرت زینب

در عاشورا بر پیکر امام زخم‌هایی زدند تا اجازه ندهند امام حسین، حرفش را به عالم بزند.

یک هیأتی باید حرف‌های امام حسین را هر روز مرور کند.

گام بعد آن است که نیازهای جامعه را با همین امام حسین و معارفِ درس‌آموزش پاسخ دهیم.

 امروز دنیا تشنه این چنین پاسخ‌هایی است. تنها علاج امروز دنیا امام حسین است.

شرح وظایف یک هیأتی مبتنی بر الگوی حضرت زینب باید چنین باشد؛ و الا کربلا در کربلا خواهد ماند...

باید کربلا و ظرفیته‌های عظیم آن را شناخت و مسائل جهانی را با آن حل نمود.

 برای تسهیل جریان ظهور، عاشورا یگانه راه، معرفی عاشورا است.

هرکس برای معرفی امام حسین به عالم، هرکار می‌تواند باید انجام دهد.

تاریخ تحلیلی کربلا- محرم الحرام 1438

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۵ ، ۱۸:۳۴
سید علی اصغر علوی
پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴ ق.ظ

قرآن به روایت مدینه؟ کوفه؟ بصره؟ و یا کربلا

دعوتی برای تحقیق

مدتهاست در گفتگوهای قرآنی اطراف سال 60 حیرانم:

قرآن به روایت عبدالله‌بن‌عباس  در مدینه

قرآن به روایت احنف‌بن قیس در بصره

قرآن به روایت حبیب‌بن‌مظاهر در کربلا

قرآن به روایت سر مطهر بر منبر نیزه‌های کربلا تا کوفه و شام

قرآن به روایت ابن‌زیاد در کوفه

***

دل‌رباترین قرآن را هم از حنجره بریده حسین بر فراز منبر نیزه‌ها باید شنید و از تحلیلهای بعضا قرآنی امثال شمر و عبیدالله بن زیاد و احنف‌بن قیس‌ها در لابلای کلامشان نباید واهمه‌ای داشت که این تلاوتها «وَلَا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»(الإسراء/82) است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۵ ، ۱۰:۵۴
سید علی اصغر علوی
سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸ ق.ظ

از امام «ماضی» تا امام «مضارع»

اشارتی از «خادم ارباب کیست؟»

جایی که کلاسی به استادی غلام سیاه امام حسین جناب جون‌بن‌حوی بر پاست...

کتاب خادم ارباب کیست؟ - ناشر: سدید(انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق(ع)) - نویسنده: سید علی اصغر علوی

خیلی­ها به دنبال امام گذشته می­گردند و نه حال، دنبال امام حی و حاضر بودن صفت کلیدی حضرت جون است.

تکلیف­گرا بودن جان این اتفاق بزرگ است، از امام علی سراغ امام حسن رفتن و از امام حسن تا امام حسین را پیمودن و با امام حسین همراهی تا پایان خط ویژگی ممتاز حضرت جون است، در به در بودن کوی اهل بیت زیباترین عنوان برای سبک زندگی حضرت جون است.

بسیاری در هر زمانه به بهانه امام ماضی سر خود را از فرمان امام مضارع باز می­کنند و حال آن که حقیقت آن است که در زمان امام حسن، امام حسین، حسین است نه امام، او مأموم است و امام حسن امام او.

هر امام در زمان هر امام دیگری باشد مأموم می­شود. تکلیف در یافتن امام زمان است: «مَن مَاتَ وَ لَم یَعرِف ِامَامَ «زَمَانِه»» ،یافتن امام زمان هر زمان وظیفه هر انسانی است که بنا دارد به مرگ جاهلی نمیرد. مرگ تبلور زندگی است.تجلی تمامِ زندگی در نحوه مرگ انسان‌ها نمود می‌یابد. کسی که به مرگ جاهلی بمیرد یعنی تمام عمر در زندگی جاهلی بوده است و در عصر جاهلیت زیسته است.‌ باید امام زمان را شناخت و با او همراه شد مانند جون که خود را به امام زمانش رساند. رساندن به امام زمان و گوش به فرمان او بودن، حتی پس از شهادت!

اصحاب پس از شهادتشان ـ که در محضر رسول خدا وارد می­شدند ـ آنگاه که فریاد «هل من ناصر» امام زمانشان را شنیدند این پیام را جواب گفتند. برای همین بود که بدن­هایشان تکان خورد وقتی حضرت صدایشان زد و این قصه هنوز قصه جاری و سکه رایج روز است. هنوز عده­ای در ولایت امام قبلی مانده­اند و خط خود را خط او می­دانند، ‌یک عنوان پوششی برای رفع تکلیف و سرباز زدن از امر امام حی. این­ها از امام مضارع فرمان نمی­برند به بهانه امام ماضی و حال آنکه امام مضارع، امامِ امامِ ماضی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۵ ، ۱۰:۴۸
سید علی اصغر علوی

از باب "وَذَکِّرْهُمْ بِأَیامِ اللَّهِ" (الإبراهیم/5) و "وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ"(الضحی/11)

سه شنبه 18 مهر ماه 1391 مطابق 9 اکتبر (سالروز میلادی واقعه عاشورا)

"جلسه دفاع پایان‌نامه با عنوان "طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین در مسیر کربلا " در 18 مهر‌ماه1391 در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق برگزار شد."

جالب بود به حساب ماه میلادی 18 مهر مصادف با 9 اکتبر، سالروز وقوع حادثه عاشوراست:9 اکتبر680 میلادی مطابق 10 محرم الحرام61 هجری قمری

هیچ چیز تصادفی نیست...

بهانه‌ای بود تا عالمانه‌تر حسین را تماشا کنیم و از این منظر بهتر برایش مرثیه بخوانیم، روضه‌ای عالمانه...

یادش بخیر...

باز مجالی است برای تقدیر از اساتیدی که فهمی دیگرگونه و تقریری والا و برین از کربلا و عاشورا و روضه‌هایش به ما نشان دادند:

استاد رضاییان، استاد پناهیان و استاد سنگری حفظهم‌الله

 "معجزه­ کلام سید الساجدین علیه‌السلام، تعبیری را به ما می‌آموزد که به زیبایی بر قامت اساتید می‌نشیند:

«و أما حق سائسک بالعلم فالتعظیم له و التوقیر لمجلسه...»

«اما حق آن کس که تو را با علم‌آموزی اداره می‌کند، آن است که وی را بزرگ بداری و مجلس او را ارج بگذاری...»"

باز هم صمیمانه در این روز باشکوه عرض می کنیم: سپاس استاد!

پیوست‌های مرتبط:

پایان‌نامه زمینه‌ای برای تشکر از امام حسین (نسبت پایان‌نامه و امام حسین علیه‌السلام)

آغاز نامه (گزارشی از جلسه دفاعیه عاشورایی)

گزارش تصویری جلسه دفاعیه (2)

یادش بخیر...

دعوتی برای حرکت، نامه‌ای برای آغاز

پایان‌نامه مدیریت عاشورایی علوی14

پایان‌نامه مدیریت عاشورایی علوی12

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۵ ، ۲۰:۲۱
سید علی اصغر علوی

کودک یک‌روزه‌ این ماجرا هم به اندازه یک دنیا سخن دارد...

دل‌پذیرترین و دل‌چسب‌ترین مباحث تربیتی و روانشناسی رشد را باید با علیِّ‌اصغر امام حسین و سر کلاس ایشان آموخت:

تربیت، محیط، وراثت، جریان نام‌گذاری و... به روایت علیِّ‌اصغر امام حسین!

__________________________

📡به کانال تنهاعلاج بپیوندید👇👇

https://telegram.me/joinchat/CJFqGz8kqP73ohtUIrW-Aw

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۵ ، ۰۸:۴۶
سید علی اصغر علوی
يكشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۴۴ ق.ظ

تأملی در زمینه‌های علی‌اصغر شدن!

تمام عناصر عاشورا سرشار از درس و نکته‌اند و این است که هر بخش آن را شایسته تأمل ویژه کرده است.

این‌جا نه فقط بزرگ‌ترها که کوچک‌ترها هم سهمی دارند!

این‌جا کودکان‌شان، به قدر عمر نوح سخن دارند!

در مطالعه طفل کوچک کربلا باید از خود پرسید: «علیِّ‌اصغر چگونه علیِّ‌اصغر شد؟»


با حسین مؤمن شویم

سیری درس‌آموز در تاریخ تحلیلی کربلا- محرم‌الحرام 1438

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۵ ، ۰۸:۴۴
سید علی اصغر علوی
يكشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۴۲ ق.ظ

اثر ایمان حسینی در چیدمان و معماری خیمه‌گاه

ایمان امام حسین یک ایمان فعال و زاینده است و نه نگرشی بی‌تفاوت و غیر مسئول.

اثر این ایمان را حتی در چیدمان خیمه‌های سال 61 هجری نیز می‌توان دید...

معماری خیمه‌گاه حسینی یک معماری کاملا مؤمنانه است که در آن وضعیت بحرانی سرزمین کرب و بلا به مسائل دقیقی مانند آرامش روانی خیمه‌ها، حریم‌ها و مباحث مَحرم و نا مَحرم نیز توجه شده است؛ برای همین خیمه اهل بیت در حلقه دوم خیام قرار گرفته است و خیام بنی‌هاشم در حلقه سوم...

ایمان باید میوه خود را بر شاخ و برگ زندگی نیز نشان دهد.

 

با حسین مؤمن شویم

سیری درس‌آموز در تاریخ تحلیلی کربلا- محرم‌الحرام 1438

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۵ ، ۰۸:۴۲
سید علی اصغر علوی
شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۰ ق.ظ

عصار­ه کل خلقت در کربلاست.

همه­‌ی مفاهیم در کربلا یافت می­‌شود، آن هم اصیل­‌ترین و ناب­‌ترین و در عین حال خالص­‌ترین.

فقط زحمتی که هست باید آن­ها را از معدن اسرار کربلا استخراج کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۵ ، ۰۸:۱۰
سید علی اصغر علوی