نماها (اپیزودها)ی نخستین و انتهایی اثر «توضیح الرسائل کربلا»
چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟!
«وَ أَنَا أَشْهَدُ [أُشْهِدُکَ] یا إِلهِى بِحَقِیقَةِ إِیمانِى، وَ عَقْدِ عَزَماتِ یَقِینِى...» (دعای عرفه سیدالشهدا)
«اى معبود من گواهى میدهم [یا اینها را گواه میگیرم] با حقیقت ایمان و عزمهاى جزمِ یقینم...»[1]
*****
تحفه و پیشکشی به آستان:
امام اولوالعزم عاشورا
که تماشای کربلایش نیز عزمآفرین است
و حریم روضههایش ارادهساز...
*****
سپاس!
از آنها که با رفتنشان اراده آفریدند
و حتی دیگرانی که با نیامدنشان عزم ما را راسختر کردند...
فتأمل!
*****
جنگ، جنگ ارادههاست...
*****
حکایت نامههایی که دستخط هیچکدامشان راسخ نبود
رسایلی که مصمم نبود و صاحبان رسایلی که مرد نبودند!
«عزم»ی برای پاسخ به معمای شگفت تاریخ کوفه
معمای هزارتوی «قلوبهم معک و سیوفهم علیک»
چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟!
*****
توضیحی از رسالههای کوفی که لیاقت کربلایی شدن نیافتند
نامههایی که مرقومش در دستِ امامِ کربلا و راقمش در کربلا در مقابل امام بود(!) اما کربلایی نشدند، بهانه «توضیح الرسائل کربلا» شدند.
*****
...با تأکید بر اندیشههای زلال رهبری عزیز و علامه جوادی آملی (حفظهمااللهتعالی)
*****
امام حسین یعنی تصمیم بزرگ
به دنبال راههایی برای تصمیمهای بزرگ
*****
عاشورا جلوهای از عزمهای بیبدیل است و در این میانه اولیای دین، روضهها و روضهخوانیها را با این رسالت تاکید کردهاند و بر اقامه آن اصرار ورزیدهاند، چرا که هیچ چیز مانند روضه، عزمآفرین نیست. اصلا معارف دین را با روضه امام حسین باید تثبیت کرد. گفتنیها از روضه زیاد است...
کوتاه سخن، کربلا را اینطور باید دید: روضه جزو سخنرانی است؛ یعنی اینگونه نیست که سخنرانی یک بخش از بحث باشد و روضه بخش دیگر بحث؛ خیر! روضه امتداد سخنرانی است. روضه قشنگترین و کاملترین بخش سخنرانی است. روضه برهان تصویری مبحثی است که ساعتی بحث شده و اکنون با تبیین اشکآلود روضه، در وجود مستمع جاودانه خواهد شد. روضه اثبات مدعای بحث منبر است...
با این دید باید وادی روضهها و اشک بر سیدالشهدا را دید. روضه، انسان را اهل عزم میکند...[2]
*****
«وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَیْکَ عَزْمُ إِرَادَةٍ یَخْتَارُکَ»[3]
این عزم و اراده انسان، که موجب اختیار راه خدا شود، اساس چیزهاست.
*****
شعار حضار: «ای رهبر آزاده!/ آمادهایم آماده!»
- خیلی خوب! خیلی خوب، آمادگی شما خوب است که آماده اید؛ منتها برای اقتصاد مقاومتی، صرف آمادگی کافی نیست؛ ما گفتیم «اقدام و عمل»[4]
**
«مردم! همیشه یاری اسلام لازم است
آمادهاید...خب... ولی اقدام لازم است» [5]
*****
سالک راه حق بیا همت از اولیا طلب
همت خود بلند کن سوی حق ارتقا طلب
سَروَر اولیا نبی است و ز پس مصطفی علی است
خدمت مصطفی کن و همت مرتضی طلب[6]
*****
کشورى همانند ایران که در صدد تحقق اهداف بلند اسلامى است، ممکن است فرازها و نشیبهایى داشته باشد؛ همانگونه که در صدر اسلام نیز چنین بوده است ولى براى یک ملت بزرگ هیچ پیروزىاى بالاتر از تصمیم و عزم و اراده استوار آنان براى رسیدن به حق نیست که بحمدالله خداوند آن را به مردم کشور ایران عنایت نموده است و ما به یارى خدا و با همت و اراده پولادین مردم در برابر همه مشکلات خواهیم ایستاد و همانگونه که به برکت ایمان و توکل مردم و رزمندگان به پیروزیهاى بزرگ و معجزهآسایى رسیدهایم و هر روزِ ما روز موفقیت و امتحان جدیدى بوده است، بعد از این نیز به راه خود ادامه مىدهیم.[7]
*****
همت بلند دار که مردان روزگار
از همت بلند به جایی رسیدهاند[8]
*****
پیام بزرگ کربلا این است: در نداشتنها هم میتوان حماسه آفرید، اگر اهل «عزم» باشیم.
برای گذر از حکمت نظری به حکمت عملی، توجه و دقت بر موارد عاشورایی و الگوهای موجود در کربلا کافی است. از نداشتهها میتوان داشتههایی به بلندای یک تاریخ داشت...
*****
در نبرد حق و باطل هم اراده انسانها تعیینکننده است. جنگ، جنگ ارادههاست؛ جنگ عزمهاى راسخ است؛ هر که عزمش بیشتر بود، او برنده است.[9]
*****
شهید صدر (ره):
إنّنی أتصور أنّ الأمّة مبتلاة الیوم بالمرض الّذی کانت مبتلاة به فی زمن الحسین علیه السلام، وهو مرض فقدان الإرادة.
علینا أن نعالج مرض الأمّة کی تدبّ حیاة الإرادة فی عروقها المیّتة وذلک بما عالج به الإمام الحسین علیه السلام مرض فقدان الإرادة فی نفوس الأمّة وقتئذ، وهو التضحیة الکبیرة الّتی هزّ بها المشاعر وأعاد بها الحیاة إلى أن انتهى الأمر بهذا السبب إلى سقوط دولة بنی أمیّة.[10]
دنبال ترجمه اش در اینجا نباشید! پس اراده شما کجا میرود؟!
*****
دعای آخر روضه
امام سجّاد علیهالسلام: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی عَقْلًا کَامِلًا وَ عَزْماً ثَاقِباً وَ لُبّاً رَاجِحاً وَ قَلْباً زَکِیّاً وَ عِلْماً کَثِیراً وَ أَدَباً بَارِعا.» [11]
مطلب مرتبط:
توضیح الرسائل کربلا: اثری در تبیین راز «عدم اقدام و عمل» در کوفه سال 61
[1] اقبال الاعمال، ص 342
[2] بخشی از کتاب
[3] إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج2، ص 679.
[4] رهبر معظم انقلاب، مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی 01/01/95
[5] محمد مروستیزاده
[6] ادب فنای مقربان جلد 1 - صفحه 379
[7] صحیفه امام، ج21، ص: 53
[8] سعدی
[9] بیانات رهبری در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى 25/ 06/ 1389
[10] ترجمة حیاة السید الشهید الصدر، السیّد کاظم الحائری، الصفحة: 49 -50
[11] بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج84، ص: 326