مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی

رهنمودهای آیة اللّه محمد تقی آملی رحمه‏الله به آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله

در سال تحصیلی 35 ـ 1334(هـ.ش) پس از بهره‏های فراوان از محضر اساتید عظیم الشأن، به ویژه آیة اللّه شیخ محمد تقی آملی خدمت ایشان رسیدم تا از محضر او برای عزیمت به حوزه علمیه قم اجازه بگیرم و نیز رهنمود خواستم که چه درسی را بخوانم و چگونه تحصیل کنم.دیدار اعضای ستاد دائمی بزرگداشت شهید مطهری با حضرت آیت الله جوادی آملی

ایشان در آغاز درباره حوزه علمیه قم بسیار ابراز علاقه و از قوّت آن تعریف و تمجید کردند و سپس فرمودند: هجرت و قصد مبارکی است؛ زیرا در کنار قبر فاطمه معصومه (علیهاالسلام) و دیگر علمای ربّانی، فیوضات الهی فراوان است. کنار قبر بزرگان بحث کردن، درس گفتن و درس خواندن با برکات عینی همراه است؛ آن‏گاه این جمله را اضافه کردند: شاگردان ارسطو بر آن بودند در بحث‏ها هر وقت مشکل علمی برای آن‏ها پیش می‏آمد، بحث را در کنار مزار ارسطو مطرح می‏کردند و عقیده داشتند که بحث کردن در کنار قبر ارسطو برکات غیبی دارد و خدای متعالی امداد می‏کند و این چنین هم مشاهده می‏کردند!

قبور بزرگان دینی نیز منشأ خیر و برکت است و نظر ایشان این بود که گذشته از بارگاه ملکوتی کریمه اهل‏بیت، حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) که در قم است، قبور بسیاری از علما و اولیای بزرگ در قم است که در جوار آن قبور نیز برکات الهی تعبیه شده است. مرحوم میرداماد نیز در قبسات آورده که شاگردان ارسطو برای حل مسائل عمیق علمی فلسفی کنار قبر ارسطو می‏رفتند و بحث می‏کردند و آن مسائل عمیق بر ایشان روشن می‏شد. (مهر استاد (سیره علمی و عملی آیت‌الله جوادی آملی)،نشر اسرا، صفحه 94)

مطلب مرتبط: نیز ر.ک به "مدرسه وادی السلام" ( وب طلبه-دانشجو در مدار نجف)

یک ایده یک پیشنهاد: دقتی در زیارت قبور به مثابه مدرسه‌ای برای یادگیری و اندیشه‌ورزی


به ما گفتند که این زیارت‌ها تنها برای ثواب نیست، خیلی از این بزرگان ما شاگردان قبرستان بودند، از آنها سؤال می‌کردی این حرف را از کجا یاد گرفتید؟ چه کسی به شما گفته است؟ می‌گفتند قبرستان. آدم قبرستان می‌رود برای اینکه برای پدر و مادرش طلب مغفرت کند یا خودش چیزی یاد بگیرد؟ گفتند برای پدر و مادرت طلب مغفرت کن، برای مؤمنین طلب مغفرت کن که حمد و سوره و آیات و اینها را می‌خوانی برای آنهاست، اما خودت هم یک دعا کن، با آنها حرف بزن، به آنها قسم بده، به آنها بگو شما را به «لا اله الا الله» قسم بگویید آن‌جا چه خبر است؟ این یعنی چه؟ «یَا أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَاإِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» [14] ای «أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» شما را به «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» قسم بگویید آن‌جا چه خبر است؟ این مدرسه است. آدم برود قبرستان و برگردد چیزی یاد نگیرد خسارت است. آن دعاها و طلب مغفرت به این علت است. اینکه می‌بینید مرحوم آقای قاضی و بزرگان بخشی از عمر را شبانه روز در قبرستان می‌گذراندند همین بوده، مدرسه است. این‌‌چنین نیست که ما بگوییم «کانرا که خبر شد خبری باز نیامد» [15] خیر، آن را که خبر شد خبری هم باز آمد، حالا ما نتوانستیم استخبار کنیم، بالأخره این حرف‌ها هست. به ما گفتند که زیارت‌نامه بخوانید ـ حالا درباره اهل بیت و اینها که حسابشان جداست ـ زیارت وارث بخوانید سایر زیارات بخوانید.(درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی – مبحث بیع-920710)


نظرات (۲)

سایه ی استاد بر سر ما مستدام ان شالله


samta.ir

جشنواره تبلیغ نوین ویژه طلاب

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی