مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی

۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

آن‌چه دیگر روش‌های تحقیقی به آن عنایت ندارند اما در متون نورانی از آن ناگزیریم:

اگر حسین همتا و عِدل قرآن است، روش رسیدن به یکی، قابل الگوبرداری و الهام‌بخشی برای دیگری خواهد بود...

قرآن طالب خود را آزمایش می‌کند و تا مطمئن نشود جوینده حقیقی است چیزی به او نخواهد داد. هرچند قرآن کتابی ساکت است اما کتابی بی‌تفاوت نیست که برایش فرق نکند که خواننده او کیست. قرآن از ضمیر خواننده خود باخبر است. گاه مدت‌ها خواهان خود را به اصطلاح سرمی‌دواند و رو نشان نمی‌دهد تا ببیند طالب حقیقی است یا خیر. اما اگر صبر و اصرار و پافشاری باشد و نیت را نیز خالص ببیند او را مأیوس نخواهد کرد. برای همین است که تحقیقات "تفننی" در قرآن راه به جایی نمی‌برد.

نکته دیگر این‌که هرکس از روی هوای نفس و شهرت‌طلبی وارد قرآن شود، ناکام بیرون خواهد آمد. علم قرآن به خلاف علوم طبیعی و تجربی است. در علوم تجربی هرکس فکر خود را به کار اندازد و آزمایش کند، ولو این‌که تحقیق و مطالعه‌اش طولانی شود، بالاخره راه به جایی می‌برد و صرف نظر از این که چه نیتی داشته باشد به توفیقاتی نایل می‌شود. اما در مورد قرآن چنین نیست. قرآن باطن خود را متناسب با نیت جوینده ظاهر می‌کند، اگر نیت محقق را خالص نبیند، کماکان ساکت باقی خواهد ماند. اما اگر نیت از تحقیق را طلب هدایت خود و دیگران ببیند، آن‌گاه به اندازه ظرفی که آورده و ظرفیتی که دارد، چیزهایی به او خواهد داد که  قبلا تصورش را هم نمی‌کرد. وَمَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ (الطلاق|2و3) هرکس تقوای الهی پیشه کند خداوند نیز محلی برای خروج او (از هر بن‌بستی) قرار می‌دهد و از جایی به او رزق مادی و معنوی می‌رساند که تصورش را هم نمی‌کرد. (حکومت سلیمانی و حکومت مهدوی، عبدالله مستحسن، نشر سبط‌ النبی قم، صص177و178)

تذکار1: در تحقیقات دینی تذکر به این نکته بسیار مهم است که محقق با یک وجود کاملا زنده و فعال روبرو هست نه با یک متن بی‌روح یا یک تاریخ ساکت و بی‌تفاوت.

تذکار2: با توجه به همین سرفصل، جایگاه اشک و توسل و روضه در مطالعات و تحقیقات عاشورایی بیش از پیش مشخص و برجسته می‌شود.

تذکار3: بر این اساس هرشب باید حضرت حسین را التماس کرد تا فردایی دیگر، اذن نفس کشیدن به پژوهندگانش را بدهد و هر صبح هم {هم‌قدم شبنم اشک سحر} باید رزق یک روز دیگر "با او بودن" را گرفت: صلی الله علیک یا اباعبدالله(3)

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۲ ، ۰۹:۵۰
سید علی اصغر علوی
يكشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۵۱ ق.ظ

مدیران فرهنگی در مدار ضد کربلا: به اسم "رستاخیز"

امام حسین خط قرمز هر مسلمانی است...

شعاع تابنده عاشورا در حافظه انسانیت محوشدنی نیست. تنها راهی که می‌توان برای مقابله با آن اتخاذ کرد معرفی ناقص آن به منظور ایجاد درکی نادرست از این واقعه است، تا فهم مخاطب از کربلا فهمی واژگونه شود.

متاسفانه در این ایام، شاهد اکران فیلم "رستاخیز" در جشنواره فیلم فجر با همین رویکرد بودیم.

این غم مقدس برای آنان که عاشورا را از سر دقت و صحت در مقاتل و تواریخ صحیح و دست اول دنبال می‌کنند و امروز شاهد دستیازی و تحریف این ساحت پاک هستند گلوگیرتر خواهد بود...

اتفاقات تلخی که در عرصه فرهنگی شاهد آن بوده و هستیم -و بسیاری از آن ها نیز متأسفانه در بستر تحقق‌اند- رهاورد عدم تذکر اهالی دردمند است که امروز شاهد ورود به اساسی ترین رکن نظام و انقلاب یعنی عاشورای امام حسین هستیم.

باری پیام کربلا سکوت نکردن، بی‌تفاوت نبودن و داشتن بیانی صریح و رسا و بی‌پرده در مقابل کژی‌ها و تحریفات است و هرکس هرقدر از کربلا چشیده باشد به همان میزان به اتفاقات اطرافش حساس‌تر خواهد بود. امید که این احساس ناب در نگارنده و خواننده نمیرد که درس بزرگ کربلا احیای همین فریضه فراموش شده بوده و هست.

اما به راستی این حسین کیست که بعد از این همه سال هنوز هم به سمتش می‌تازند و هر روز تیری به شکلی به سویش نشانه می‌رود؛ جای سعید بن عبدالله‌ها خالی تا خود را سپر بلای عاشورایش کنند

کوتاه سخن این‌که امام حسین خط قرمز مسلمانی ما است و تغییر واقعیت شفاف و دقیق عاشورا در اذهان این ملت بخشودنی نیست اگر دست‌اندرکاران این فیلم، تاریخ کربلا را خوانده‌اند این چه برداشتی است؟ و اگر نخوانده اند -و یا حتی یک بار در مجالس توسل و روضه شرکت نکرده اند! تا با اولیات این تاریخ آشنا شوند- بسیار اشتباه کرده اند که به خود جرأت ساخت این مجموعه را داده‌اند.

"مدیران فرهنگی در مدار ضد کربلا" مردانه ایستاده اند برای تحریف واقعیت و ارائه تاریخی خالی و خیالی.

"مدیران فرهنگی عاشورایی" چقدر در این مسیر مردانه‌اند؟!

صلی الله علیک یا "مظلوم" یا اباعبدالله الحسین روحی لک الفداء

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۵۱
سید علی اصغر علوی

تلاشی برای تئوریزه کردن اردوها بالاخص راهیان نور

در آستانه بهار راهیان نور و در راستای رسیدن به یک سبک زندگی در طراز انقلاب ملهم از زندگی شهدا به عنوان متن تمدن نوین اسلامی مجموعه "تا دانشگاه هویزه" تقدیم می‌گردد:

تلاش و درنگی برای رسیدن به یک الگوی نظری و  بازتولید ادبیاتی امروزی و کاربردی از اردوهای راهیان نور بخصوص هویزه و در مدار شخصیت شهید علم‌الهدی.

با توجه به مشکلاتی که این مجموعه پس از یک سال از طراحی و صفحه‌آرایی در زمینه نشر با آن روبرو شد و از سویی نیاز کاروان‌های زیارتی راهیان نور به این مجموعه، متن فایل آماده چاپ آن ارائه می‌شود. دریافت فایل کتاب "تا دانشگاه هویزه"

باشد که سید و سالار شهیدان به خادمان این آستان(خاصه طراح و مدیر هنری این مجموعه "حاج حسین آقای براتی" که همراه همیشگی این کاروان عاشورایی بوده و هست) بیش از پیش برکت، توفیق و لیاقت عنایت فرماید.

سلام بر خاک هویزه که دانشگاه است...

و تقدیم به استاد دانشگاه هویزه

که شاگرد کوچک کلاس کربلاست

برای حسین...

دانشگاه هویزه


مطلب مرتبط: گفتمان‌هایی از دانشگاه هویزه

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۹۲ ، ۰۹:۳۲
سید علی اصغر علوی
شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۵۱ ق.ظ

مدیر کربلا در حوالی ژنو!

کَیفَ وَإِنْ یظْهَرُوا عَلَیکُمْ لَا یرْقُبُوا فِیکُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً یرْضُونَکُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ وَأَکْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ(التوبة/8(

چگونه (پیمان مشرکان ارزش دارد)، در حالی که اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خویشاوندی با شما را می‌کنند، و نه پیمان را؟! شما را با زبان خود خشنود می‌کنند، ولی دلهایشان ابا دارد؛ و بیشتر آنها فرمانبردار نیستند!

هم موافقان و هم مخالفان توافق‌نامه ژنو حتما یک دوره مباحث "مبانی قرآنی نهضت حسینی" آیت‌الله جوادی را ملاحظه بفرمایند...

ضمنا رایانامه یکی از دوستان حقجوی ما در پیوست تقدیم می‌شود:

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۵۱
سید علی اصغر علوی

رهنمودهای آیة اللّه محمد تقی آملی رحمه‏الله به آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله

در سال تحصیلی 35 ـ 1334(هـ.ش) پس از بهره‏های فراوان از محضر اساتید عظیم الشأن، به ویژه آیة اللّه شیخ محمد تقی آملی خدمت ایشان رسیدم تا از محضر او برای عزیمت به حوزه علمیه قم اجازه بگیرم و نیز رهنمود خواستم که چه درسی را بخوانم و چگونه تحصیل کنم.دیدار اعضای ستاد دائمی بزرگداشت شهید مطهری با حضرت آیت الله جوادی آملی

ایشان در آغاز درباره حوزه علمیه قم بسیار ابراز علاقه و از قوّت آن تعریف و تمجید کردند و سپس فرمودند: هجرت و قصد مبارکی است؛ زیرا در کنار قبر فاطمه معصومه (علیهاالسلام) و دیگر علمای ربّانی، فیوضات الهی فراوان است. کنار قبر بزرگان بحث کردن، درس گفتن و درس خواندن با برکات عینی همراه است؛ آن‏گاه این جمله را اضافه کردند: شاگردان ارسطو بر آن بودند در بحث‏ها هر وقت مشکل علمی برای آن‏ها پیش می‏آمد، بحث را در کنار مزار ارسطو مطرح می‏کردند و عقیده داشتند که بحث کردن در کنار قبر ارسطو برکات غیبی دارد و خدای متعالی امداد می‏کند و این چنین هم مشاهده می‏کردند!

قبور بزرگان دینی نیز منشأ خیر و برکت است و نظر ایشان این بود که گذشته از بارگاه ملکوتی کریمه اهل‏بیت، حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) که در قم است، قبور بسیاری از علما و اولیای بزرگ در قم است که در جوار آن قبور نیز برکات الهی تعبیه شده است. مرحوم میرداماد نیز در قبسات آورده که شاگردان ارسطو برای حل مسائل عمیق علمی فلسفی کنار قبر ارسطو می‏رفتند و بحث می‏کردند و آن مسائل عمیق بر ایشان روشن می‏شد. (مهر استاد (سیره علمی و عملی آیت‌الله جوادی آملی)،نشر اسرا، صفحه 94)

مطلب مرتبط: نیز ر.ک به "مدرسه وادی السلام" ( وب طلبه-دانشجو در مدار نجف)

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ بهمن ۹۲ ، ۰۹:۴۹
سید علی اصغر علوی

این اولویت‌ها هستند که تصمیم‌ها را می‌سازند، بودن یا نبودن

انتخاب‌ها در گرو اولویت‌هاست که معنا می‌یابد. در زندگی همیشه دعوا سر اولویت است.

اشاراتی از کربلا برای مدیریت بهتر زندگی در زمان جاری

با تأکید بر واقعه­ی عاشورا و جلوه­هایی از کربلا برای این که عاشورایی‌تر نفس بکشیم:

××××××××××××××××××××××××××××××××××××

چه اولویتی از امام حسین بالاتر؟ مگر سفارش­های پیامبر را نشنیده­اند...

در این مورد شاید اولویت‌دهی بدیهی به نظر برسد، اما تاریخ قضاوت دیگری دارد.

باید از منظر آن­هایی سخن گفت که امام حسین را از نزدیک درک کرده­اند،

باید خود را جای شخصیت­های کربلای 61 هجری قرار داد و آن­وقت تصمیم گرفت.

تاریخ را از دریچه امروز نباید دید، تاریخ را در تاریخ خود باید بررسی کرد، در سال 61 هجری،

تا شاید اندکی طعم اولویت­ها بهتر فهمیده شود.

××××××××××××××××××××××××××××××××××××

اول حسین...

وقتی چیزی اولویت شد برایش همه کار می‌کند و اصلا بهترین معیار برای تشخیص اولویت داشتن همین است:

برای آن حاضری چقدر خرج کنی؟ چه چیزی را؟ و این‌جا فضیلت اشخاص مشخص می‌شود.

این‌جا مقام "فضل" حبیب بیش‌تر آشکار می‌شود، از آبرویش، از ریش سفیدیش هم برای حسین مایه گذاشت، و برایش از "خون" نیز مایه گذاشت.

شاهکار حبیب و فضل او از "آبرو" هم مایه گذاشتن است به پای حسین. (به اشارت شب هفتم محرم، ر.ک. فصل "حبیب قبیله" از "رفاقت به سبک حبیب")

این است فضل حبیب بر اصحاب به تصدیق امام عاشورا: لِلّهِ درک یَا حَبیب لَقَدْ کُنْتَ "فَاضِلاً" تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِی لَیْلَة وَاحِدَة

از "خون" تا "آبرو" مایه گذاشتن پای درس‌های حبیب، استاد واحد اولویت‌شناسی.

×××××××××××××××××××××××××××××

کسی که اولویتش حسین شد دیگر به هیچ وجه از این قصه جدا نخواهد شد،

حتی اگر حسین بگوید!

یک مخالفت خوب با ارباب! (ر.ک. کتاب "خادم ارباب کیست؟")

شب عاشورا فرمود:

...أَلَا وَ إِنِّی قَدْ أَذِنْتُ لَکُمْ فَانْطَلِقُوا أَنْتُمْ فِی حِلٍّ لَیْسَ عَلَیْکُمْ مِنِّی ذِمَامٌ هَذَا اللَّیْلُ‏ قَدْ غَشِیَکُمْ‏ فَاتَّخِذُوهُ جَمَلًا.

همه برایشان مهم بود، بلند شدند و گفتند که اولویت دیگری جز حسین نداریم!

××××××××××××××××××××××××

"بهتر از شما، و نه اهل بیتى برتر و نیکوکارتر از اهل بیتم نمى‏بینم، خداوندا از من به شما پاداش نیکو دهد، این شب است که سیاهى و تاریکى آن شما را فرا گرفته، پس آن را چون شتر رهوارى گرفته، و هر یک از شما دست یکى از اهل بیتم را گرفته و در این تاریکى شب پراکنده شده از صحنه بیرون شتابید، و مرا با دشمن واگذارید چه آنان جز مرا نخواهند".

برادران و فرزندان او و فرزندان عبداللَّه‏بن‌جعفر همگان هماهنگ گفتند: چرا چنین کنیم، براى این که بعد از تو زنده بمانیم، خدا هرگز چنین روزى را پیش نیاورد، و آغازگر این سخن عباس‌بن‌على علیه‌السّلام بود و دیگران در پى وى سخن گفتند.( لهوف/ ترجمه میرابوطالبى، ص: 135)

××××××××××××××××××××××××××

آن شب مجالی باز شد برای سنجش اولویت‌ها، باید تاریخ این لحظات را در خود ضبط می‌کرد:

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۲ ، ۰۹:۵۶
سید علی اصغر علوی