مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی

خود شناسی قبل از مقتل‌شناسی

«...اگر ادعا کنیم بیشتر این نویسندگان، از ناحیه آن امام همام دستگیری و تایید شده‌اند، سخنی به گزاف نگفته‌ایم.» (مقتل ثارالله، آیت الله حاج شیخ حسین عندلیب همدانی، مقدمه ص31)

یادنوشتی برای پاس‌داشت استادی که کربلا را میفهمد. چند خطی وصف مجالس با صفایش که «وصف العیش نصف العیش». مجالسی که هر هفته دو بار به شوق آن لحظه‌شماری میکنیم:

درس مقتل شناسی ابوترابی1

باغ سیب مقتل شناسی ابوترابی3

دقت‌هایی ستایش‌برانگیز

محضر کسی که دقتهایش مثال زدنی است. حتی برنامه های  ضبط شده خودشان را مجددا گوش میکنند، اشکال میگیرند و اصلاح میکنند!

«در برابر دلیل، گردن ما از مو باریکتر میشود! بی دلیل چیزی قبول نکنیم.»

«آدم احتیاط کند برای نقل، فوقش به کتابی استناد کند.»

«عجیب است از بعضی فقها که در فقه، مته ته خشخاش میگذارند اما در مقتل ضعیف مینویسند!»

«بعضی فقها در مقتل، مطالب ضعاف نقل میکنند. نمیدانم اینجا که میرسند کمیتشان لنگ میشود! و دیگر آن دقتهای فقهی و اصولی را ندارند.

وقتی میخواهید به امام معصوم چیزی را نسبت دهید خیلی از این دقتها لازم است. آیت الله گلپایگانی در مجمع‌المسائل میفرمایند: هرکس این حدیث را که امام حسین دخترشان را تزویج کردند...را در ماه رمضان بخواند روزه اش باطل است، چون دروغ گفته»

«...البته فرق است بین اشتباه متخصص و غیر متخصص. جراح هم اشتباه میکند، چاقوکش هم چاقو میکشد {ولی این کجا و آن کجا؟!}» «جراح متخصص هم ممکن است خطا کند از باب اشتباه، وحشت نکنید.»

«علما و بزرگان ما معصوم که نیستند! لذا دربست نمی‌شود قبول کرد. شیخ صدوق هم فتوای نادر دارد چندین خطا برایش گفته اند...»

«میگویند برقعی واعظ در منبرش گفته در 24 کتاب دیدم جناب لیلی در کربلا بوده... به قول شیخ علی فلسفی میگه در 30 کتاب دیدم... خب همه اینها بر میگردد به یک کتاب که آن هم ضعیف است و متفرد به قول...»

«عقیده من این است که باید تحول ایجاد بشود در عرصه روضه خوانی، اما به صورت ملایم باشد به صورت افراطی نباشد.

بالاخره تحولی باید ایجاد شود.»

***

از پژوهش و آموزش، تا ملاحظات تبلیغی

جلسات تخصصی تحلیلی از این جنس، بیشتر جنبه پژوهشی مخاطب را در نظر میگیرد و حداکثر بعد آموزشی، و کمتر متعرض مباحث تبلیغی میشود. تقویت دقتهای تاریخی مقتل‌شناسانه، یک بعد این جلسات است که با ظرافتی، محقق را با روش ترویج آن هم آشنا میکند. شیوه ارائه، توجه و عنایت به باورهای مردم در فضای تبلیغ را باید باهم‌دیگر دید:

«یک جوری نشود که مردم سرگردان بشوند. باید با یک ظرافتی مردم را به این مطلب رساند.»

«من روی منبر نمیگویم این مطلب نیست یا غلط است. بلکه میگویم احتمالش هست، احتمال دارد واقعیت داشته باشد ولی صحیح ترش این است که...، مدرکش ضعیف است و در کتاب معتبر، غیر از این گفته اند.

طوری نشود که عقیده مردم بر گردد . بگویند سالها اشک ریختیم و همه اش دروغ بوده، نکند مابقیش هم دروغ باشد...این طور نشود»

«واعظ نباید مثل فروشنده باشد که هرچیزی که خریدار دارد به بازار بیاورد ولو ضرر داشته باشد

بلکه باید مثل پزشک باشد که هرچه مصلحت است میدهد و هرچه برای بیمار ضرر دارد و باعث دوام بیماری میشود به او ندهد.»

«خوب است انسان یک دور مقاتل را مطالعه کند خاصه برای منبر»

«در هر رشته‌ای اگر تخصص باشد: مقتل، حدیث، تفسیر، تاریخ و... خوب است انسان کار بکند»

***

امید، نشاط و شادابی

هر بار اگر در کنار مباحثش و خستگیهایی که سه روز در هفته به دیالیز میگذرد اما باز هم نشاط و شادابی را در گفتار و رفتار ایشان میتوان دید:

«اینها که از دردها میگویم از باب حکایت است و نه شکایت!»

«اگر کسی نیت کرده برود کربلا و میانه راه از دنیا برود ثوابش را میدهند: نیه المومن خیر من عمله»

«ایشاالله بتوانیم مقتلی کار بشود و کار را به یک جایی برسانیم.» «ایشاالله بتوانیم کار را تمام کنیم»

«من در طریق این کار هستم. بگذار بگویند فلانی در حال انجام ماموریت مرد.»

«بلکه یک چیزی بنویسم بگویند خدا خیرش دهد. اگر مهلتم بدهند کتابی کار کنم.»

***

چشمه‌ای زلال

اما دقتهای تاریخی مانع از توجه به عنصر عاطفه و اشک نشد. هم دعوت به گریستن میفرماید و هم خود، چون ابر بهار میگرید هرجا که مقتل طوفانی میشود:

«مقید باشید بگریانید، الان برخی که اصلا مصیبت نمیخوانند یا دو کلمه میخوانند و واگذار میکنند که مداح بخواند...

باید مقتل را تحلیل کنید.»

«گریه بگیرید. اجر دارد. امید که ذخیره قبر و قیامت باشد.»

***

اشتیاقی برای علم‌آموزی

تماشای این اشتیاق برای هر کسی عامل انگیزش علمی است خاصه اهل علم و چقدر جای این گردشهای علمی در محضر علما در فضاهای علمی ما خالی است:

«هرچه میتواند مطالعه کنید، یادداشت کنید؛ من نزدیک 200 جلد یادداشت پراکنده دارم.»

«کاش مینوشتم شاید به درد یکی میخورد. کاش میشد مقتلی بنویسم »

«خیلی لذت میبرم از مطالعه:

لذات دنیوی همه هیچ است پیش من

در خاطر از تغیر آن هیچ ترس نیست

روز تنعم و شب عیش و طرب، مرا

غیر از شب مطالعه و روز درس نیست»

«زیر دستگاه دیالیز یک ساعت مطالعه فکری کردم و هشت صفحه فقط فهرست احصا کردم برای حضرت عباس...»

«قوه بدنی نیست ولی شوق روحی هست. با حال دیالیزم 4 ساعت وقت گداشتم و مطالعه کردم...»

« در جوانی در محرم 18 منبر میرفتم و 7 مسجد را ماه رمضان اداره میکردم...»

***

استاد اخلاق

لابلای درس مقتل که به رونق طراوت اشک و در هوای بهاری روضه حضرت ارباب، زمین دل پذیرای هر بذری است، نکات تربیتی و اخلاقی موج میزند:

«فلانی مخلص بوده خداهم یادش داده بود...»

«خدا اگر عنایت نکند بسم الله را فراموش میکنم پناه باید ببریم بر خدا»

«اگر سر مویی خود ستایی باشد از ما میگیرند»

«عمده، عاقبت است. تا آن لحظه نمیشود قضاوت کرد. عمده عبور از صراط است که انسان، ایمانش عاریه‌ای نباشد.»

«خدا پرده از کارهایمان برندارد و رسوایمان نکند.»

***

باغ سیب مقتل شناسی ابوترابی4

شوخ‌طبعی

چه مطالب بلندی را در لابلای طنزها میشود به مخاطب رساند:

«اگر میشد چند جلد کتاب با خودم دفن کنم، میگفتم که بامن دفن کنند، اگر فراغتی آنجا حاصل شد بخوانم!

در عالم خواب شهید مطهری را دیدم گفتم: دیگر کتابی در دست تالیف دارید؟ گفتند: بله! کتابی در معاد؛

چند وقت بعدش کتاب معادشان در آمد!»

«میگویند چقدر کتاب داری؟! به واسطه سنگینی این همه کتاب، خانه سنگین میشود و باعث خرابی سقف میشود! میگویم: در هر شغلی وسایلی باید باشد. هر شغلی وسایلی دارد: کشاورز وسایلی دارد، آهنگر وسایلی دارد... ما هم وسیله کارمان کتاب است.»

«60 سال است که برونشیت دارم و میگویند خوب نمیشود؛ خب، خوب نشود! ولی امید دارم، نشاط دارم، یک سر مویی ملال نیست.»

«مطالب در ذهن ما کبوتر جلد است! میپرد و دوباره می آید. این بار که آمد سریع میگیرمش که در نرود! معلوم است چیزی در اختیار ما نیست {و همه چیز در اختیار خداست}»

«نمیخواهم خودستایی کنم که هر کتابی را بنده دارم ولی جوابش اینه که: یحمل اسفارا!»

«حریف مجلس ما خود همیشه دل میبرد| علی الخصوص که پیرایه‌ای بر او بستند، قصه دندان های مصنوعی ماست!»

 

***

فصلی در دست‌بوسی!

«داشتیم دستشان را میبوسیدیم. ایشان هم وقتی دیدند همه دستشان را بوسیدند، خودشان هم یک نگاهی به چپ و راست انداختند و دست خودشان را بوسیدند و فرمودند: لابد من آدم مهمی هستم که همه دست مرا میبوسند پس بگذارید خودم هم بی نصیب نمانم و خودم هم دست خودم را ببوسم!»

«روزی تا دستشان را بوسیدم، محکم دست مرا گرفتند و قریب به چهل بار بوسیدند! فرمودند: چهل بار دست مرا بوسیدید و من چیزی نگفتم، اما دیگر الان جبران شد و تلافی کردم!»

«یکی از عزیزان تا آمد دست ایشان را بوسد ایشان هم خم شدند و عبای ایشان را گرفتند. از این طرف اصرار و از آن طرف انکار...! نهایتا موفق شدند عبای این برادر را ببوسند و به چشم بکشند. بعد از این ماجرا فرمودند: حالا چشمم طوریش نشود. {یعنی به خاطر تبرک شدن به عبای شما دچار عارضه ای نشود؟!} بعد خودشان جواب دادند: اگر کسی این حرف را زد به او بگویید: و لا یزید الظالمین الا خسارا! یعنی مشکل از خودت است!»

درس مقتل شناسی ابوترابی2

نظرات (۱)

به نام او 
برای او 

سلام و مهر...

صلی الله علیک یا امیر المومنین روحی و جسمی لتراب مقدمک الفداء

ولادتش مبارک

شکر این نعمتی که خدا به شما ارزانی داشته را چگونه باید ادا کرد
 نمیدانم!
این که از این نعمت از ما سوال خواهند کرد؟ و اگر سوال کنند چه خواهیم گفت را هم نمیدانم؟
این که در قدر دانی از شما برای به اشتراک گذاشتن لحظه های ناب زندگیتان که همانا علم آموزی در محضر بزرگان است در ساحات مختلف، شوخی و مزاحش تا اشک و آهش چه باید بگویم را هم نمیدانم؟؟؟

...رب زدنی علما...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی