مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی
دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۳ ق.ظ

مدرسه‌ای به نام راهیان نور

سر کلاس دانش‌گاهی به نام هویزه

اگر شهید هر ساله با کمال و جمال خویش جمعی را به زیارت خویش فرا می‌خواند و دوباره جبهه‌ها رونق می‌گیرد، هم او جمعی را نیز به خادمی خود انتخاب می‌کند تا واسطه فیض بین او و زائرانش شوند.

این سخن بعد از مراتب معنوی و علم حضوری قابل توجه است که باید سراغ از زمینه‌هایی گرفت که علم حضوری را تسریع کند و بهانه ورود به علم حضوری ‌باشند و آن عبارت است از علوم حصولی خاصی که در هویزه باید تبلور عینی پیدا کند.

حال که شهید در کنار دعوت زائرانش، خادمان را نیز پذیرفته و به میهمانی صدا زده است، این وظیفه را نیز بر عهده خادمانش گذاشته است که هم خود شاگردی کنند و هم شاگردپروری. همان شهید که زائران را به جبهه صدا زده است آن‌ها را بی آموزش و پرورش نگذاشته است: بلکه این فراخوان خادمان نیز صدای شهید است و تنفیذ وظیفه ای، شهید زنده است و این حرکت‌ها و انگیزه‌ها و اندیشه‌ها محصول حیات اوست. بخشی از علوم حضوری را خود به خادمان و زائران می‌آموزد، اما علوم حصولی زمینه ساز علوم حضوری را به خادمان تنفیذ کرده است و از آنان می‌طلبد و این یعنی شریک شدن در اراده شهید برای تربیت و انسان سازی.

دانشگاه هویزه چه کلاس‌هایی دارد که باید خادمان خود را برای شاگردی و شاگرد آفرینی برای آن آماده کنند؟ کدام واحدها را باید رویت کنند و بلافاصله رویت را روایت؟

انتظار شهید علم‌الهدی از خادمین آستانش آموزش کلام سخن‌هاست که اگر امروز جسم او حاضر بود به آن اهتمام می‌نمود؟ کدام امور در مورد شهید علم‌الهدی عینیت بیشتر دارد؟ این‌ها همان حداقل انتظاراتی است که او از خادمانش انتظار دارد، خادمانی که در حقیقت دست حسین علم‌الهدی برای تحقق آن امورند که از آستین بیرون آمده‌اند، خادم یعنی آیینه شهید، یعنی مجرای تحقق اموری که او امروز به ظاهر از انجام آن معذور است اما انگیزه و اندیشه آن را به خادمانش خواهد داد تا آن را محقق کنند.

باید جایگاه سال 59 حسین علم‌الهدی و قابلیت‌ها و استعدادهای ژرف او شناخته شود تا پس از ژرف کاری در آن شاخص‌ها بتوان حداقل انتظارات سید حسین را شناخته و سپس آن واحدها را در قالب کلاس‌های دانشگاه هویزه طراحی و ارائه هر چند اگر امروز حسین علم‌الهدی بود شاید بالاتر و دقیق‌تر سخن می‌گفت و نیازسنجی بهتری از جامعه و مسئله شناسی کامل‌تری از مشکلات روبرو می‌داشت اما شاید گام اول سفر به استعدادها و ظرفیت‌های وجودی او در سال‌های دهه 60 باشد تا خادمان از این طریق قدری با واحدهای کلاس‌های هویزه آشنا شوند، آشنایی از طریق درک استاد هویزه شهید علم‌الهدی.

کلاس‎‌ها همان ظرفیت‌های دانشگاه هویزه‌اند... (برگرفته از «...تا دانشگاه هویزه»: درنگ‌‎هایی در اردوی خادمین شهدای هویزه)

تا دانشگاه هویزه-تبلیغ-۵۵۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی