تازه های نشر: راز دیدار علم (ویرایش جدید)، دریچهای به سبک زندگی علمی نورانی
کشف حلقههای مفقوده
پرسیده بود: در این اتاق غیبت شده؟
-بله، چطور؟
-پس در این اتاق دیگر نمیشود درس خواند!
چه نسبت مبهمی است بین غیبت کردن در یک اتاق و درس خواندن؟ چه تعارضی بین این دو وجود دارد؟
حدیث عنوان بصری، کلیدِ فهمِ این نسبتهای پنهان و مبهم است، راه حل درک این حلقههای مفقوده همین جاست.
غیبت از جنس سیاهی و کدورت و ظلمت است و علم از جنس نور، و این دو با هم معارضاند.
پس اتاقی که منظومهای هماهنگ با نورانیت علم ندارد مانند اتاق گناهآلود شبزدهای که در آن غیبت شده لیاقت درس خواندن ندارد و مطالعه در آن به کمال خود نخواهد رسید. صدر و ساقه باید با هم سنخیتی داشته باشند.
گناه نسبتی وارونه و کاهشگرا با علم دارد. به همان نسبت امور نورانی ومعنوی هماهنگ با علماند و عامل همافزای همدیگرند. اینها همان حرف تازه مکتب اهل بیت است و الا بقیه نکات را که دیگران هم گفتهاند.
نسبت همافزای توسل و زیارت با ورود در علم را در حدیث عنوان بهتر میتوان حس کرد. خاصه که خود عنوان بصری با همین توسل و زیارت لیاقت رسیدن به آستان امام را پیدا کرد. طلیعه حدیث را دوباره باید دید:
رجوع کنید به سرفصل: "زیارتی به قصد علم"
{فدخلت مسجد الرّسول صلّى اللّه علیه و آله و سلّمت علیه، ثمّ رجعت من الغد إلى الروضة و صلّیت فیها رکعتین، و قلت أسألک یا اللّه یا اللّه! أن تعطف علیّ قلب جعفر و ترزقنی من علمه ما أهتدی به إلى صراطک المستقیم}
یک سوال:
در اتاقی که غیبت شده است نمیشود خوب درس خواند، کدورت آن مانع فهم بهتر است...
به عکس در اتاقی که روضه سراسر نور حضرت ارباب خوانده باشند آنجا چطور؟
شما بفرمایید آیا بهتر میشود درس خواند، آیا؟!
گریه بر حضرت ارباب سراسر نور است... (برگرفته از "راز دیدار علم" دریچهای به حدیث عنوان بصری، صفحه115)