مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی

...چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند، تا در دین آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟!(توبه/122)

برگی از عاشورا

ابن ابو طالب گوید: حبیب هنگام رسیدن به حسین (ع) و دیدن شمار اندک یاران و فراوانى شمار دشمنان آن حضرت گفت: در این نزدیکى قبیله‏اى از بنى اسد هستند، اگر اجازه بدهید مى‏روم و آنان را به یارى تو دعوت مى‏کنم. شاید خداوند هدایتشان کند و به وسیله آنان بلیه را از تو بگرداند! امام حسین (ع) به وى اجازه فرمود. او به سوی قومش رفت و در دعوت قومش به آن ها گفت:شما خویشاوندان من هستید. من این نصیحت را بشما میکنم. پس بیائید و امروز سخن مرا در باره نصرت حسین بشنوید تا بدین وسیله بشرافت دنیا و آخرت نائل‏ شوید. من بخدا قسم می‌خورم احدى از شما با پسر پیامبر در راه خدا شهید نخواهد شد مگر اینکه در اعلى علیّین بهشت با حضرت محمد صلّى اللَّه علیه و آله رفیق خواهد بود. با این نفس آتشین حبیب حدود 90نفر داوطلب پیوستن به سپاه امام شدند. (بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۴۴، ص: ۳۸۷)

درنگی در عاشورا

عاشوراییان، امام‌شان را تمام دین‌شان می‌دانند و بر آن شهادت می‌دهند. بلیغ‌ترین شهادت را باید از حنجره علم‌دار این قافله یعنی حضرت ابالفضل العباس شنید در آینه رجزش در کنار علقمه، آن‌جا که دفاع از امام را همان دفاع از دین می‌داند: "إِنِّی أُحَامِی‏ أَبَداً عَنْ‏ دِینِی"؛ این‌جا حمایت از حسین حمایت از دین است و حمایت از دین در حمایت از حسین. در افق اهالی کربلا حسین همان دین مجسم است و همه شئون دین در او مجال بروز می‌یابد. چنان که شیخ اصحاب عاشورا –حبیب- نیز آن دم که از کوفه به کربلا می‌رسد و کنار امام نفسی تازه می‌کند، بلافاصله اذن می‌گیرد تا به دستور آیه نَفْر عمل کرده باشد و برای انذار قومش سفر کرده باشد. این‌جا تفقه در حسین نیز همان تفقه در دین است:(لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ: اَیْ لیتفقهوا فی الحسین)

حضرت حبیب یکی از باشکوه‌ترین مصادیق آیه‌ی مبارکه‌ی نَفْر است: وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُون(توبه/122)

از "لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ" تا "وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ" را از مکتب عاشورا باید آموخت و اصحاب الحسین سابقون عمل به این آیه‌اند و حبیب را در این میانه مقامی - و به تعبیر امام عاشورا "فضلی"- ویژه است، حبیب نماینده اصحاب است، افضل شهدای غیر بنی‌هاشم...

از در جوار امام عاشورا بودن تا رفتن به سمت قبیله بنی اسد، از یار تا دیار، از "لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ" تا  "وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ" در تبلور آیه نَفْر، همه و همه را در محور عاشورا باید جست و در زندگی اصحاب الحسین باید آموخت. و این از اسرار همان نامه رمزآلود امام به حبیب است، نامه ای که در آن امام، حبیب را "فقیه" خطاب می‌کند: مِنَ‏ الحُسَینِ‏ بنِ عَلِیٍّ بنِ أبی طالبٍ إلى الرَّجُلِ‏ "الفَقیهِ‏" حَبیبِ بنِ مُظاهِر؛ فقاهتی برخاسته از حقیقت عاشورا و موید به تایید امام عاشورا.

فقاهتی که دو شاخصه اساسی دارد:

 اولا "لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ" را با "لیتفقهوا فی الحسین" می‌فهمد و این تفاوت مشرب فقهی حبیب با فقاهت امثال سلیمان‌بن‌صردهای کوفه‌نشینی است که بعدها شکل توابین به خود می‌گیرد؛ فقاهتی بی‌بصیرت و کور و دور از مدار ولایت امام، فقاهتی زمان‌نشناس که در طواف گیج "لیتفقهوا فی النفس" - و نه "فی الدین"- دور می‌زند؛ اما تفسیر حبیب از قرآن، تفسیری حسین‌محور از دین است، فقهی که در عمل به حدیث ثقلین و به تعبیری رساتر عمل به همان فقه اهل بیت است؛ فقهی که قرآن را در کنار عترت می‌یابد و نه در منیت و خودخواهی "حسبنا کتاب الله"

و ثانیا فقاهتی که در فراز "لِیَتَفَقَّهُوا..." تا به ساحل"وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ" نرسد قرار نمی‌گیرد. فقاهت شیخ الانصار کربلا تا به انذار و تبلیغ در اجتماع زینت نیابد آرام نمی‌گیرد. فقه عاشوراییان در "لِیَتَفَقَّهُوا..."خلاصه نمی‌شود و با "وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ"تمام می‌شود و برای همین کامل‌ترین و جامع‌ترین فقاهت، فقاهت عاشورایی است، فقاهتی به سبک حبیب (و نه فقاهت سلیمان‌بن‌صرد خزاعی و یا شریح قاضی) فقاهتی در مدار ولایت امام حسین، فقاهتی فراگیر، زنده و پویا که در عزلت و عافیتِ "لِیَتَفَقَّهُوا..." حاشیه امن نمی‌گیرد و تا کارزار و جهاد"وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ" در صحن علنی جامعه نیز وسعت مجال می‌یابد.برترین ترجمان قرآن را نیز در کربلا باید جستجو کرد. به پای چنین شخصیتی جا دارد امام هم شکسته شود چنان که در رثایش نوشتند سیمای حضرت شکسته شد: (لَمّا وَقَعَ حَبیب عَلَی الاَرض بَانَ الاِنکِسار فی وجه الحسین...)

حاصل سخن آن‌که فقاهت فقیه کربلا، "فقاهتی تشکیلاتی" است که ناظر به اجتماع هم هست و در فرد خلاصه نمی‌شود. این فقاهت مطلوبی است که برآمده از تفقه در حریم اهل بیت است و محصول تنفس در محیط ولایت امام حسین. این قلمرو کتاب فقه عاشوراست که فراتر از "طهارت تا دیات"، از "تفقه در دین تا انذار قوم" فرصت رشد می‌یابد و این همه از برکات فهم قرآن در دامن ولایی اهل بیت است. این قرآن را حبیب هر شب مانوس بود که امام او را آن‌چنان در هنگامه شهادتش ستود: لِلّهِ درک یَا حَبیب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِی لَیْلَة وَاحِدَة!!

مطلب مرتبط: فقه الحبیب (تأملی مسأله محور در جمله کلیدی امام به حضرت حبیب)

نظرات (۳)

۱۴ تیر ۹۳ ، ۱۲:۰۰ mohammadjavad mahdi
بسیار استفاده کردم. یک سوال چطور تالیفات شمارو داشته باشیم و استفاده کنیم؟

پاسخ:

سلام و نور

با وب "خادم ارباب" در قسمت پیوندهای همین پایگاه مرتبط شوید

سپاس

سلام


تشکر از وبتون!

در پناه حسین علیه السلام بمانید انشالله...

"Anyway, it was obvious this rag-tag, hodge-podge group was united only in anger and therefore will have ZERO political imnuat.&qcot;funpy: that's exactly what everyone is saying about the group opposing the mosque, and hateful people like you.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی