مدیریت جهادی در آینه اهلبیت با نگاهی به زندگی شهدا
تشکر ویژه از برادر بزرگوار جهادگرمان حضرت حجتالاسلام زندیه زید نوره که باعث خیر بوده و هستند...
اگر مدیریت جهادی یا همان «کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت» حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشارهای خباثت آمیزِ قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد. (23/10/92)
مدیریت جهادی: کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت
مفهوم و ارکان مدیریت جهادی
1. در مقابله با دشمن
2. تلاش مجاهدانه
3. نیت الهی
4. مبتنی بر علم
· علم
· تجربه
5. مبتنی بر درایت
یک شرط جهاد، این است که در مقابله با دشمن باشد. این مقابله، یک وقت در میدان جنگِ مسلّحانه است که «جهاد رزمى» نام دارد؛ یک وقت درمیدان سیاست است که «جهاد سیاسى» نامیده مىشود؛ یک وقت هم در میدان مسائل فرهنگى استکه به «جهاد فرهنگى» تعبیر مىشود و یک وقت در میدان سازندگى است که به آن «جهاد سازندگى» اطلاق مىگردد. البته جهاد، باعنوانهاى دیگر و در میدانهاى دیگر هم هست. پس، شرط اوّلِ جهاد این است که درآن، تلاش و کوشش باشد و شرط دومش اینکه، در مقابل دشمن صورت گیرد.[1]
جهاد یعنى تلاش بى وقفه، همراه با خطر پذیرى، در حدمعقول البته، وپیشرفت و امید به آینده.[2]
«با حرکت عادی نمیشود پیش رفت؛ باحرکت عادی و احیاناً خوابآلوده و بیحساسیت نمیشود کارهای بزرگ را انجام داد؛ یک همت جهادی لازم است، تحرک جهادی و مدیریت جهادی برای این کارها لازم است. باید حرکتی که میشود، هم علمی باشد، هم پر قدرت باشد، هم با برنامه باشد، و هم مجاهدانه باشد» (20/12/92)
«مکتب سیاسی اسلام، ضابطه، اینها نیست؛ ضابطه، ضابطه ی معنوی است. ضابطه عبارت است از علم، تقوا و درایت. علم، آگاهی می آورد؛ تقوا، شجاعت می آورد؛ درایت، مصالح کشور و ملت را تأمین می کند؛ اینها ضابطه های اصلی است برطبق مکتب سیاسی اسلام. کسی که در آن مسند حساس قرار گرفته است، اگر یکی از این ضابطه ها از او سلب شود و فاقد یکی از این ضابطه ها شود، چنانچه همه ی مردم کشور هم طرفدارش باشند، از اهلیت ساقط خواهد شد. رأی مردم تأثیر دارد، اما در چارچوب این ضابطه. کسی که نقش رهبری و نقش ولی فقیه را بر عهده گرفته، اگر ضابطه ی علم یا ضابطه ی تقوا یا ضابطه ی درایت از او سلب شد، چنانچه مردم او را بخواهند و به نامش شعار هم بدهند، از صلاحیت می افتد و نمی تواند این مسؤولیت را ادامه دهد» (14/3/83)
« ایشان خاطرنشان کردند: میان وظیفه آرمانگرایی مجموعه های دانشجویی و ملاحظه مصالح کشور، عمل به قانون و تدبیر و درایت مدیریتی منافاتی وجود ندارد یعنی می توان هم جوان و پر احساس و آرمانگرا بود و هم جوری عمل کرد که با مسائل مدیریتی و مصالح کشور اصطکاکی نداشته باشد.» (16/5/91)
«... تحصیلکرده نیستند، امّا تجربه و مهارتی دارند که گاهی از تحصیلکردهها هم بسیار بیشتر و بهتر و مفیدتر است؛ این هم یکی از امکانات نیروهای ما است؛ هم در کشاورزی این را داریم، هم در صنعت داریم.» (1/1/93)
«همهى مسلمانهاى عالَم - از فرقههاى مختلف - دربارهى امیرالمؤمنین این را قائلند که این شخصیت عظیم، این انسان بىنظیر و این مظهر کامل اسلام، ذرهاى و لحظهاى از متابعت پیغمبر اکرم سرپیچى نکرد؛ تخلف نکرد؛ کوتاهى نکرد؛ از دوران کودکى، تا دوران نوجوانى، تا دوران ریعان شباب و تا آخر عمر، یک لحظه در راه مجاهدت براى خدا و براى اسلام و براى قرآن فروگذار نکرد.» (26/4/87)
«ما با برخورد غیرخردمندانه در همهى عرصهها مخالفیم؛ ما معتقدیم در همهى عرصهها، در همهى برنامهریزىها، در همه جهتگیرىهاى جمعى و فردى باید با درایت و حکمت عمل کرد.» (29/8/92)
مدیریت جهادی، ارکان و الگوها
مصداق: مدیریت جهادی شهدا در دفاع مقدس
ارکان |
اسوه ها |
پیروان |
بیانات |
ابتنای علمی (دانش و تجربه) |
پیامبر اکرم صلی ا... علیه و آله |
شهیدحسن تهرانی مقدم |
پیامبر اکرم ص: «انا مدینه العلم و علی بابها» |
|
|||
مجاهدت و تلاش دائمی |
امیرالمومنین علی علیه السلام |
شهید مصطفی چمران |
زیارت امین الله: «جاهدت فی الله حق جهاده» |
|
|||
تقوی و رنگ الهی |
حضرت زهرا سلام ا... علیها |
شهید عبدالحسین برونسی |
«لانرید منکم جزاءا و لا شکورا انا نخاف من ربنا ...» |
|
|||
مبتنی بر درایت |
امام حسن علیه السلام |
شهید حسن باقری |
پیامبر اکرم ص: «لو کان العقل رجلاً لکان الحسن» |
|
|||
در مقابله با دشمن |
امام حسین علیه السلام |
شهید سید محمدحسین علم الهدی |
بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله |
|