تذکر و تفکر: نقش امام حسین علیهالسلام در نقشه تولید علم (2)
افقی برای تماشای پاسخ پرسش: کدام حسین؟
برای پاسخ به سوال "نقش امام حسین علیهالسلام در نقشه تولید علم" باید قبل از همه "نقش امام حسین در منظومه دین" فهم شود، چرا که به نظر میرسد در خواستگاه اصلی خود (یعنی دین) نیز جایگاه عاشورا به درستی فهم نشده است، بدیهی است تا عاشورا در متن اصیل خود یعنی دین شناسایی و جایابی نشود در عرصههای دیگر و حتا ساحات میان رشتهای نیز فهم درستی از نقش و جایگاه عاشورا به دست نخواهد آمد.
در یک نگاه اولیه، بسیاری برای عاشورا در منظومه دین جایگاه زیر را قایلند:
اما اهداف، آثار و برکات عاشورا و نیز مویدات بسیار آن در کلام معصومین نشان از حقیقت دیگری میدهد. حقیقتی که شاید روانترین ترجمان معاصرش این دو کلام امام و رهبری است:
محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکارى سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- است که اسلام را براى ما زنده نگه داشته است (صحیفه امام، ج15، ص: 330)
آن که در مقابل خدا سجده نمیکند در مقابل عظمت حسینبنعلی سر فرود میآورد! (مقام معظم رهبری، 26/10/1372)
با این مختصات (فارغ از همه شعارها و ادعاها) عاشورا غیر از آن جایگاهی است که در مقابل معرفت غیر عقلی(یعنی نقلی) و در مقابل معرفت غیر قرآنی (یعنی عترت) و در مقابل رویکرد غیر11 امام ، عاشورا قرار داشته باشد. بلکه محقق بر این باور است اگر در سیره اهل بیت قایل به یک انسان250 سالهایم، این انسان250ساله هم در مدار کربلاست. با این نگاه باید جایگاه دیگری از "عاشورا در منظومه دین" فهمید که محصول این شناخت را در "نقش امام حسین در نقشه تولید علم" را نیز بهتر میتوان دید.
مطلب مرتبط:
تذکر و تفکر: نقش امام حسین علیهالسلام در نقشه تولید علم (1)