مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی
سه شنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳ ق.ظ

گفتمان‌هایی از دانشگاه هویزه


برشی از کتابی ویژه مسؤولین و برگزارکنندگان اردوها و جریان‌سازان فرهنگی-اجتماعی

"تا دانشگاه هویزه"

برای آن‌ها که در پی  نمونه گفتمان‌های موفق برای الگوگیری هستند

قبل از تورق این صفحه، به شیوه ایجاد گفتمان "جریان موج سبز" سرزدن، می‌تواند الهام‌بخش و حرکت‌آفرین باشد. (دریافت فایل)

تا دانشگاه هویزه

شادابی به سبک هویزه(گفتمان‌های هویزه):

از مهم ترین عوامل شادابی یک جمع، وجود صمیمیت و یکدلی بین اعضاست و برخلاف تصور، هزل و هجو هر چند در مقطع کوتاه، ایجاد شادی می‌کند اما پایدار نیست و حتی اگر به سمت تحقیر و توهین و تمسخر به بهانه شوخی کشیده شود نه تنها اثر تقویت کننده در یک دل و انسجام گروهی ندارد، بلکه سبب دلگیری بعضی از بعضی دیگر خواهد شد.

توجه به این نکته ضروری است که اهمیت نشاط و شادابی خادمین برای کسب معارف و نیز انتقال و نشر آن بسیار حیاتی به نشر می رسد اما هر عقل سلیمی شادابی لحظه‌ای که به قیمت کدورت‌های طولانی و احیاناً کشمکش و تشویق و حتی هرج و مرج در تشکیلات باشد را روا نمی‌داند.

 از این رو لازم است یک سری برنامه‌ها و اندیشه‌هایی در این مورد داشت تا به تناسب یادمان‌های راهیان نور بتوان راه‌کاری هماهنگ با منطقه اتخاذ کرد و این نیازمند بررسی است.

شاید بعضی از کتابها که در حوزه دفاع مقدس و شوخ طبعی های آنها نگاشته شده باشد الهام بخش باشد چرا که فضا و موقعیت جبهه با راهیان نور بسیار شبیه است و قابلیت الگوگیری بالایی در این زمینه وجود دارد اما به فراخور هویزه چند مورد از گفتمان‌هایی که در سالهای گذشته عامل نشاط و شادابی محیط خادمین بوده است ذکر می شود.

ü                  گفتمان شابز (شبکه انهدام بنیادین زباله)

ü                  گفتمان دکتر dj پشمالو

ü                  گفتمان خاله قندون مهربون

ü                  گفتمان حلقه اول و دوم حفاظت بیت علماء

ü                  گفتمان نشریه گرد و خاکهای هویزه

ü                  گفتمان ورزش صبحگاهی (با حواشی)

ü                  گفتمان آی باوفا

ü                  گفتمان صبح (صبحت بخیر پهلوون!)

گفتمان شابز (شبکه انهدام بنیادین زباله)

از قدیمی‌ترین گفتمان‌های رایج در ادبیات خادمین شهدای هویزه است، خادمینی که مسئولیت نظافت یادمان را به عهده دارند با این ادبیات شناخته می شوند.

فارغ از ایجاد نشاط در سازمان‌نمای عزیزان شابز که خود ایجاد کرده اند (شابز مزار، شابز دستشویی و در رأس همه شابز اعظم) این دسته بندی عملاً یک هویت به این کار می دهد.

لازم به ذکر است که این سمت صرفاً بر عهده افراد خاصی نیست و همه اعضای یادمان وظیفه نظافت یادمان را بر عهده دارند و حتی هر روز صبح یک مراسم پاک‌سازی کلی توسط کل خدام در مجموعه مزار و اطراف آن برگزار می شود که به مراسم "شابزی" معروف است.

این نوع ابداعات در پست‌ها و جایگاه ها، خود یک عامل انگیزه‌بخشی و تنوع فکری است، شابزی یک هویت شناخته شده است و همه در هویزه آن را به رسمیت می شناسند! شابزی یک افتخار است!

در ادامه روایاتی درباره نظافت مسیر و اماکن عمومی می آید، (ر.ک.صص 728 تا آخر صفحه 731  مفاتیح الحیاة)

گفتمان دکتر dj پشمالو

اگر امر دایر شود بین نمکین بودن معمولی و نمکین بودن حکیمانه، هر انسان سلیم النفسی دومین را بر می گزیند. استفاده از شخصیتهای دوست داشتنی و ایجاد یک احساس دوستانه بین آن شخصیت و خادمین برکات زیادی در کار خادمین و بالتبع یادمان خواهد داشت و سبب گشایش هایی در امور می شود. شخصیت عروسکی دکتر dj پشمالو که از سال 88 به جمع دوستان خادم پیوسته است و عملا جزء اعضای افتخاری خادمین شناخته می شود کسی است که فارغ از نام عجیبش کارها و حرفهای عجیبی از او دیده و شنیده می شود.

دکتر dj پشمالو زبان گویای خادمین است در انتقال دردها، مشکلات و گلایه ها؛ با جایگاهی برای نمود و بروز شکر و شکایت. شاید مهم ترین نقطه مجهول و کمبود اردوهای خادمین نبود بستری برای انتقال و ابراز حرفهای نگفته باشد که این شخصیت محبوب با چشمان تیزبین خود به رصد احوالات خادمین می پردازد .

تجربیات چند ساله این شخصیت نشان دهنده نقش او در ایجاد شادابی و نشاط سالم به همراه بیان جذاب و هنرمندانه انتقادات و نمایش پیشنهادها به خادمین و مسئولین بازه ها و مزار هویزه است.

شاید ضرورت وجود این نوع شخصیت ها و بیان نگفتنی ها خادمین (و حتی انتشار آن در یک نشریه محلی) بتواند عامل رشد یک یادمان باشد.

حتی زنگ تفریح دانشگاه هویزه رشد آفرین است و همه این مثال ها بهانه ای برای اندیشه ها و ایده هایی جدید، تلنگری برای امتداد این دست امور خلاقانه و افزایش نشاط خادمین برای بازدهی بیشتر.

بخش‌هایی از این گفتمان در اردوهای هویزه برای نمونه:

جاذبه و دافعه dj ای

هرچقدر ظاهر افراد برای ما می تواند مهم باشد اما باطت خیلی مهم تر است. گیرم اسمت غلط انداز باشد و dj باشی، اما همه که میدانند استاد اخلاقی!

اگر همه کرامات تو را منکر شوند دکتری تو که "اظهر من الشمس" است را چگونه انکار می کنند؟

و یا تواضعی که در باطن لقب "پشمالو"یت پنهان کرده ای را نمی بینند؟ آنها که شعار دکتر dj پشمالو را برنمی تابند.

به آنها که نمی دانند انتخاب همان نام dj  هم برای جذب دلهای رمیده از انقلاب است که روزگاری عده ای با کارهای اشتباهشان رمانده اند(!)

چه باید گفت :

جز این که این بار هم فریاد زد دکتر "dj" پشمالو

**********************

پرسش‌های شما، پاسخ‌های دکتر dj پشمالو

سوال: شمایی که هم دکترید و  هم با کلاس و خارجکی حرف  می زنید(!) و dj میگید، چرا پس پشمالو هستید!؟

جواب: اولا که لزوما هر پشمالویی بی کلاس نیست و اگر واقعا بی کلاسی است،  بگذار بر ما لقب بی کلاس بگذارند، که پشمالویی

که در راه خدمت به زوار هویزه ، غبار آلود و پشم آگین شده است می ارزد بر همه خوش تیپ های به ظاهر زیبایی که دیده اید (و یا حتی ندیده اید ).

هنر آن است که دکتر باشی، dj  هم باشی ولی به خاطر گُل روی شهدا لبریز گرد وخاک های هویزه باشی و پشمالو!

 

 

گفتمان "آی باوفا"!

توجه به مسائل مورد ابتلای یادمان و خادمین در ایجاد گفتمان نکته بسیار مهمی است، ایجاد گفتمان مسئله محور و کارآمد باید در دستور کار سیاسیت گزاران و برنامه ریزان فرهنگی دانشگاه هویزه قرار گیرد و الا هر نوع گفتمان جالب و نمکینی مطلوب نیست و نمی تواند نقش اصلاحی و تربیتی داشته باشد.

شاید از مهم ترین مسائل تربیتی تشکیلاتی کارهایی که تاحدودی در حوزه دینی-فرهنگی اجرا می شود تعهد کاری باشد که این مطلب به طور مفصل در کتاب "وفا به رنگ کربلا" از مجموعه باغ سیب زیر خیمه حسین علیه السلام طرح و تبیین شده است.

کوتاه سخن آن که مسئولین فرهنگی خادمین باید توجه به دغدغه و نیاز روز خادمین و یادمان مربوط دست به طرح و ایجاد گفتمان نمایند و از طریق رسانه هایی مثل سرود، شعار و هم از مسیر برنامه هایی مانند ورزش صبح گاهی یا جلسه شبانه (که هر روز برگزار می شود) و یا از بستر نشریه به ترویج و توسعه و تثبیت آن گفتمان اهتمام ورزند.

ایده "هرسال یک گفتمان غالب" می تواند باعث تنوع سالها و هویت بخشی به خادمین هر سال با یکدیگر باشد. هویت بخشی که انسجام و تالیف قلوب را به دنبال خواهد داشت و عامل ایجاد علقه حتی بعد از اردوی خادمین باشد و این یعنی استمرار یک حرکت تربیتی،  جریان هویزه از منطقه هویزه به کل ایران و از بازه محدود خادمین به زمانی به بلندای زمان تبادل گفتمان (ولو از طریق پیامک) و این است که هویزه را دانشگاه می کند و از دوره خادمین یک دوره تربیتی می سازد.

با این گونه کارها می توان امید داشت که گفتمان هایی حیات بخش و ضروری و در عین حال جذاب به سطح جامعه انتقال پیدا کند که از برکات دیگر این گونه گفتمان ها می توان به جذب نیروهایی جدید در سال های بعد اشاره کرد.

گفتمان صبح ( صبحت بخیر پهلوون!)

مقدس ترین و نورانی ترین اردوها هر وقتی با فشردگی و سنگینی کارهای همراه می شود می تواند باعث خستگی تن و بالتبع جان شود. فرسایشی شدن در بعضی مقاطع اردوها نشان می دهد که نه تنها این امر باعث کاهش کارایی و نبود بازدهی در بین خادمین می شود بلکه این خستگی می تواند از خادم به زائر هم منتقل شود.

نقش کلیدی خادم در اداره امور ظاهری یادمان و انتظاری که زائر از او دارد هم بر مسئولیت زائر می افزاید و این گوهر را نیازمند ابزاری برای محافظت از خستگی –این آفت تن و روح- می کند. تجربه نشان داده است که خادمینی که بر این احساس خستگی و دلمردگی ناشی از طولانی شدن و فرسایشی شدن غلبه کنند می توانند بسیار الهام بخش و تاثیرگذار باشند. وجود این گونه شخصیت ها باعث التیام و تجدید قوای دیگر خادمین خواهد شد و وظیفه مسئولین فرهنگی افزایش و تقویت خادمین در این عرصه است.

راهکاری که دین اسلام برای غلبه انتخاب می کند همین گفتمان سازی است. سفارش و دعوت به حق و خوبی، دل گرم کردن همدیگر با کلمات حامل انرژی مثبت و این عصاره سوره عصر است : دعوت به تواصی.

بحثی در تواصی

" وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ" کلمه" تواصى" به معناى سفارش کردن این به آن و آن به این است. و" تواصى" به حق" این است که: یکدیگر را به حق سفارش کنند، سفارش کنند به اینکه از حق پیروى نموده و در راه حق استقامت و مداومت کنند، پس دین حق چیزى به جز پیروى اعتقادى و عملى از حق، و تواصى بر حق نیست، و تواصى بر حق عنوانى است وسیع‏تر از عنوان امر به معروف و نهى از منکر، چون امر به معروف و نهى از منکر شامل اعتقادیات و مطلق ترغیب و تشویق بر عمل صالح نمى‏شود، ولى تواصى بر حق، هم شامل امر به معروف مى‏شود و هم شامل عناوین مذکور.

 [خصوصیت و اهمیت تواصى به حق و تواصى به صبر که بعد از عنوان کلى" وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ" اختصاص به ذکر یافتند]

در اینجا سؤالى به نظر مى‏رسد، و آن این است که: تواصى به حق، خود یکى از اعمال صالح است، و با اینکه قبلا عنوان کلى" وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ" را ذکر کرده بود، چه نکته‏اى باعث شد که خصوص تواصى به حق را نام ببرد؟

جوابش این است که: این از قبیل ذکر خاص بعد از عام است، که در مواردى بکار مى‏رود که گوینده نسبت به خاص عنایت بیشترى داشته باشد، و شاهد بر اینکه خداى تعالى از میان همه اعمال صالح به تواصى به حق عنایت بیشتر داشته، و بدین منظور خصوص آن را بعد از عموم اعمال صالح ذکر نموده این است که همین تواصى را در مورد صبر تکرار کرد، و با اینکه مى‏توانست بفرماید:" و تواصوا بالحق و الصبر"، فرمود:" وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ".

و بنا بر همه آنچه گفته شد، ذکر تواصى به حق و به صبر، بعد از ذکر اتصافشان به ایمان و عمل صالح براى این بوده که اشاره کند به حیات دلهاى مؤمنین، و پذیرا گشتن سینه‏هاشان براى تسلیم خدا شدن، پس مؤمنین اهتمامى خاص و اعتنایى تام به ظهور سلطنت حق و گسترده شدن آن بر همه مردم دارند، و مى‏خواهند همه جا حق پیروى شود، و پیروى آن دائمى گردد.(ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 612)

 

برنامه چهار ماده‏اى خوشبختى

قابل توجه اینکه قرآن براى نجات از آن خسران عظیم برنامه جامعى تنظیم کرده که در آن بر چهار اصل تکیه شده است:

اصل اول در این برنامه مساله" ایمان" است که زیربناى همه فعالیتهاى انسان را تشکیل مى‏دهد، چرا که تلاشهاى عملى انسان از مبانى فکرى و اعتقادى او سرچشمه مى‏گیرد، نه همچون حیوانات که حرکاتشان به خاطر انگیزه‏هاى غریزى است.

در اصل دوم به میوه درخت بارور و پر ثمره ایمان پرداخته از" اعمال صالح" سخن مى‏گوید.

در اصل سوم به مساله" تواصى به حق" یعنى دعوت همگانى و عمومى به سوى حق اشاره مى‏کند، تا همگان حق را از باطل به خوبى بشناسند و هرگز آن را فراموش نکنند در مسیر زندگى از آن منحرف نگردند.

" تواصوا" از ماده" تواصى" همانگونه که راغب در مفردات آورده به معنى آن است که بعضى بعض دیگر را سفارش کنند و" حق" به معنى" واقعیت" یا" مطابقت با واقعیت" است، در کتاب" وجوه قرآن" دوازده معنى و مورد استعمال براى این کلمه در قرآن مجید ذکر شده است، مانند خدا، قرآن اسلام، توحید، عدل، صدق، آشکار بودن، واجب بودن و مانند اینها، ولى همه آنها به ریشه‏اى که در بالا گفتیم باز مى‏گردد.

به هر حال جمله" تَواصَوْا بِالْحَقِّ" معنى بسیار وسیعى دارد که هم" امر به معروف و نهى از منکر" را شامل مى‏شود، و هم" تعلیم و ارشاد جاهل" و" تنبیه غافل" و" تشویق" و" تبلیغ" ایمان و عمل صالح را.

بدیهى است کسانى که یکدیگر را به حق سفارش مى‏کنند، خود باید طرفدار حق و عامل به آن باشند.

در اصل چهارم مساله شکیبایى و" صبر" و استقامت و سفارش کردن یکدیگر به آن مطرح است، چرا که بعد از مساله شناخت و آگاهى، هر کس در مسیر عمل در هر گام با موانعى روبرو است اگر استقامت و صبر نداشته باشد هرگز نمى‏تواند احقاق حق کند، و عمل صالحى انجام دهد و یا ایمان خود را حفظ کند.

آرى احقاق حق، و اجراى حق، و اداى حق در جامعه جز با یک حرکت و تصمیم‏گیرى عمومى و استقامت و ایستادگى در برابر موانع ممکن نیست.

" صبر" در اینجا نیز معنى وسیع و گسترده‏اى دارد که هم صبر بر اطاعت را شامل مى‏شود، و هم صبر در برابر انگیزه‏هاى معصیت، و هم صبر در برابر مصائب و حوادث ناگوار، و از دست دادن نیروها و سرمایه‏ها و ثمرات .

با توجه به آنچه در بالا در مورد این اصول چهارگانه که به حق جامعترین برنامه حیات و سعادت انسانها است گفته شد روشن مى‏شود که چرا در روایات آمده است که" وقتى اصحاب و یاران پیغمبر اکرم ص به یکدیگر مى‏رسیدند پیش از آنکه از هم جدا شوند سوره" و العصر" را مى‏خواندند، و محتواى بزرگ این سوره کوچک را یادآور مى‏شدند، سپس با یکدیگر خدا حافظى کرده به سراغ کار خود مى‏رفتند"

و به راستى اگر مسلمانان امروز همین اصول چهارگانه را در زندگى فردى و اجتماعى خود اجرا کنند مشکلات و نابسامانیهاى آنها حل مى‏شود، عقب‏ماندگیها جبران مى‏گردد، و ضعفها و شکست‏ها به پیروزى مبدل مى‏شود، و شر اشرار جهان از آنها قطع مى‏گردد.

خداوندا! صبر و استقامت و توفیق تواصى به حق و صبر را به ما مرحمت کن.

پروردگارا! همه ما در خسرانیم، و جبران این خسران جز با لطف تو میسر نیست.

بارالها! ما دوست داریم که به این دستورات چهارگانه‏اى که در این سوره داده‏اى عامل باشیم خودت توفیق را رفیق راه ما گردان. (تفسیر نمونه، ج‏27، صص 301-303)

 

 باید باور کرد که کلام اثرگذار است، شعار بد نیست، بلکه در شعار ماندن بد است. ایجاد گفتمان‌های انگیزاننده لازمه اردوهای تشکیلاتی است و مانند روحی در کالبد خسته یک گروه ایجاد حرکت و پویایی می کند. گفتمان صبح (صبحت بخیر پهلوون) از همین نوع گفتمان‌هاست.

گفتمانی که جنس واژه هایش تکاپو و نشاط است (و فارغ از داستان و تاریخچه وقوع آن) در یک دوره اردوی خادمین به قدری تاثیرگذار بود که چندان که گفته شد باعث ایجاد یکدلی و صمیمیت در اردو و از همه مهمتر در بعد از اردو بین اعضا شد. این دوام و استمرار نشان از اثر گفتمان های سازنده در روحیه و تقویت نگرش‌های اعضا و ایجاد علقه نسبت به کار دارد. از این نوع گفتمان ها می توان به عنوان "ضرب‌المثل های تربیتی" در اردوهای خادمین نام برد. چرا که جدای از روحیه ساز بودن و ایجاد یک احساس قوی در نیروها، نمایشگر یک عقبه تاریخی از اردوها برای اعضای قدیم و جدید خواهد بود و این ابراز یعنی تثبیت گذشته‌ها در جهت حرکت رو به جلو به سمت اهداف، بهره گیری از تاریخی موفق برای پیش برد ارزش های دانشگاه هویزه.

تا سخن از ضرورت گفتمان‌سازی است جهت ایجاد سرفصل‌های جدید برای مدیران فرهنگی اردوها برخی از گفتمان‌های اردوهای مختلف آورده می‌شود به امید ایجاد یک فضای خلاقانه جهت ایده پردازی در اردوها در راستای افزایش نظاط و شادابی اردوها:

شعار ها و گفتمان های برخی از اردو ها، نشست ها و برنامه ها...

v       سندرک84-85 :

ü        و شیخ با وضوی نماز مغرب نماز صبح خواند

ü        حالی خوش عارض شد و مریدان نعره ها زدند و گریبان ها دریدند

v       سوسنگرد86 :

ü        علامه و سکوت(علامه بما هو علامه)

ü        سکته فی السکوت:تأمل و سکوتی در باب سکوت: سکوت احمقانه،عارفانه و...

ü        المباحث فی البحث

ü        یه سؤال دارم از شما...

v       دلگان 87 :

ü        لوک خوش شانس و بوشوگ

ü        خاله ...(عرفان استعاری)

v       ایلام 87 :

ü        مبانی هیأت و میون داری

ü        لوک خوش شانس

ü        شست پا و چشم!(قانون 80-20حاج آقا راستگو در تبلیغ)

 

v       هویزه 88 :

ü        صبحت بخیر پهلوون

ü        مرحوم تختی، قوی باش! ،دو قدم بیش نیست این همه راه و...

v       هویزه 89 :

ü        دکترDJپشمالو

ü        تیم حفاظت علما

ü        مدیریت هیأت ومداحی

ü        بابا نظر! دوستت داریم(بررسی دوستی ها و انواع آن)

v       هویزه 90 :

ü        حال خوشی داری قدرشو بدون

ü        حلقات الحسینیه2 تخصصی

ü        مهندسی میون داری(بررسی ضریب هوشیاری مجلس،نقش بصیرت در نحوه سینه زنی،ولایت در لایه های هیأت و...)

ü        دکترDJپشمالو2

ü        خاله قندون مهربون

ü        روایت 3دقیقه ای

ü        طرح سؤال شب اول قبر(نکیر و منکر)

ü        اکلونی البراغیث

v       هویزه 91:

ü        آی باوفا

v       کربلای اربعین 89 :

ü        خدمه زوار الحسین شرف لنا(حب الحسین هویتنا و خدمه زواره شرف لنا و عزه لنا)

v       کربلای راویان 87 :

ü        نافله(حماسه! مسجد کوفه)

v       مشهد فرهنگی بسیج 87 :

ü        همه با هم بگند قشنگ میشه

ü        خوبیش اینه که نزدیکه!

v       بشاگرد88 :

ü        شهید باشیم تا شهید بشیم

ü        حسین فهمیده ها چه فهمیدند که ما نفهمیدیم؟

ü        بذار روی طاقچه دلت

ü        Body languageدر ساحت تبلیغ

v       بشاگرد 89 :

ü        بهانه ذکر:صلی الله علیک یا ابا عبدالله

ü        تف خشک!

ü        2 قدم عرفان: بندگی و نوکری(اولویت و اولیت)

v       دفتر اعزام مبلغ رمضان 89 :

ü        مدل شهر خوب اعزام مبلغ(عالم خوب شهرمون،کارشناس خوب شهرمون و...)

v       مشهد بشیران جوان 89 :

ü        سه راه افسریه(کجایی و نسبت با افسری جنگ نرم)

v       کربلای کاروان شعرای عاشورایی88 :

ü        چی می خواستم بگم؟

v       مشهد طرح تا خورشید تابستان 89  :

ü        توپ قلقلی(دلدلی)

v       اتاق 325:

ü        Bothering model مدل آزار

v       اتاق 312 :

ü        در سایه سار عدالت کمربند ها

ü        اگه توی دنیا یه ذی شعور باشه ... نیست

v       اتاق211 :

ü        صبحت بخیر پهلوون

ü        بزن زنگو... دینگ!

ü        سر بزن به ما

v       اتاق 616 :

ü        این یک!

v       اتاق 117 :

ü        TAO(Tea Avishan Oxygenal)

ü        الصعتر: کان دواء امیر المؤمنین الصعتر(آویشن)

ü        ادله آویشن: نظریه آبشار، برهان واجب الوجود و نظام احسن و...

ü        کربلا هدف نشود

ü        راستای اهداف

ü        استعاره مرده و مرده شور در بحث پایان نامه

ü        حذف واحدها در سیستم گلستان و رفتن به نجف

v       اردوی کربلای اربعین91:

ü        همه چی هماهنگه!

ü        پنگوئن شدم!

 

‌گفتمان نشریه گرد و خاک های هویزه

اطلاع از اوضاع روز مزار و یادمان هویزه به عمده این نشریه است، حرم هویزه به واسطه گستردگی اش اخبار متنوع و پراکنده ای دارد که اطلاع رسانی آن و شنیدن آن برای همه خادمی رافع خستگی هاست.

آگاهی از کارهای جاری یادمان، تقویت احساس دیده شدن و تبیین اهمیت نقش هر جایگاه در منظومه خادمین ، همه و همه ضرورت امثال این گونه رسانه های محلی را نشان می دهد. خبررسانی صحیح نمایش و گزارش روز هویزه در پایان هر روز، زیباترین لحظات را برای خادمین ایجاد می کند.

نشریه گرد و خاک هویزه ظرفیتی برای تبیین و ترویج گفتمان های ذکر شده در بخش شادابی به سبک هویزه است. اخبار، طنز، مصاحبه، عکس های روز از بخش های این نشریه است که به واسطه آن می توان انسجام بهتر گروهی خادمین را هم انتظار داشت. این نشریه با امتداد و استمرار فعالیت خود نقش نخ تسبیح را در تمرکز نیروها و اشراف از موقعیت و جایگاه خویش در کل یادمان ایفا کرده و می کند.

تهیه و تدوین مطالب این بخش بر عهده واحد فرهنگی خادمین است و نحوه انتشار آن به صورت روزانه و در قطع A4 است.

 

نظرات (۱)

نمونه اش را برای دانلود نمی گذارید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی