مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی
شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۸:۵۸ ق.ظ

الگوی پیش‌رفت عاشورایی با مطالعه اصحاب

 

اشاره: معادلات حیات بشری و حتی علوم انسانی با امام حسین تغییر خواهد کرد و به برکت کربلا بشر طعم پیشرفت را در آخرالزمان خواهد چشید.

پیشرفت‌هایی که بزرگ‌ترین و شکوه‌مندترین آن، تجربه فرج و ظهور کامل حقیقت با امام زمان خواهد بود.بشریت این قله را با نام مقدس امام حسین فتح خواهد کرد چنان که در روایات ظهور کاملا مشهود است.

نقش راویان و نیز بالتبع زائران کربلا در مقدمه چینی و زمینه‌سازی این بزرگ بسیار حیاتی و تعیین کننده است. در این میان زیارت سیدالشهدا بهترین بستر برای ایجاد گفتمان عاشورایی ظهور خواهد بود.

انسان برای درک پیش‌رفت، ناگزیر از عاشوراست. بهترین منبع برای مطالعه این امر مهم، مطالعه اصحاب امام حسین است که هرکدام، نیروی محرکه‌ای برای جلو رفتن انسان‌ها به حساب خواهند آمد.

مهم‌ترین عامل انگیزه‌بخشی در افراد یک مجموعه، ایجاد همت و مناعت طبع در نیروهاست که در میان اصحاب به زیبایی به چشم می‌خورد. ( مشاهده خبر)

 

به یاد سعیدبن عبدالله:

 

سعید در یک نگاه (برش‌هایی از تاریخ زندگی سعیدبن‌عبدالله):

هرچه داشت وقف حسین کرده بود. حتی به پای حسین دویده بود.

"از کوفه تا مکه"، پیک کوفیان به سمت امام بود.

"از مکه تا کوفه"، جواب نامه­ی امام به کوفیان را رسانده بود.

"از کوفه تا مکه"، پیک مسلم به سمت امام بود.

"از مکه تا کربلا"، هم‌پای امام آمده بود.

یک عمر به پای حسین بود ولی  در آخرین لحظه هنوز یک نگرانی داشت. آیا حسین من را پذیرفته است؟

×××××××××××××××

نه فقط خون، که خون جگر نیز در راه حسین خرج کرد.

"چهار بار" این مسیر طولانی، این دشت برهوت را فقط به خاطر او طی کرد: حسین

از همه جالب­تر باز هم خود را بدهکار می­دانست: آیا وفا کردم؟ (اَوَفَیتُ یَابنَ رَسُولِ الله؟)

××××××××××××××××××××

از آیین وفاداران به دور است که خود را طلبکار بدانند، آن هم به خاطر چند صباح رفاقت و همراهی. خوشا وفایی که به پای حسین باشد!

یک عمر دویدن و باز هم خود را بدهکار دانستن.

خوشا این نگاه به ارباب!

و خوشا جواب ارباب به باوفایان:  فَقَالَ نَعَمْ‏ أَنْتَ‏ أَمَامِی‏ فِی الْجَنَّة

وفاداران به امید همین لبخند امامشان زنده­اند. (گزیده‌ای از کتاب "وفا به رنگ کربلا" از مجموعه کتاب‌های باغ سیب؛ زیر خیمه حسین علیه‌السلام)

 

درنگ(مؤلفه‌های پیش‌رفت):

اساسی‌ترین عامل پیشرفت و حرکت رو به جلو همین "بی‌قراری" است. کسی که از همه موجودی فعلی خود راضی است دست به تغییر وضع موجود نخواهد زد و به سمت بهتر شدن و رسیدن به وضع مطلوب حرکت نخواهد کرد. موتور محرکه این رشد همان راضی نبودن از خود و سعی در رسیدن به کمال برتر است.

"مناعت طبع" و "همت بلند" شاخصه اصلی اصحاب عاشورایی است. دیدن راهی طولانی پیش روی خود، مهم‌ترین عامل پیشرفت آن‌ها به حساب می‌آید. اصلاح این نوع نگرش‌ها کار عاشوراست. همتی که با بدهکار دانستن همیشگی همراه شود رنگ کار سعیدبن عبدالله‌ها است.

با این الگو به دو ظرفیت می‌توان دست یافت:

1."انتظار و توقع حداکثری" از خود در قبال کار و دیگران(کار تا پای جان، از پیک فرسنگ به فرسنگ امام تا سپر نماز امام)

2."انتظار و توقع حداقلی" از دیگران برای  خود (تردید و شکی مقدس: آیا وفا کردم؟ خوفی برای حرکت مضاعف)

و این یعنی بالاترین بهره‌وری با حفظ ثبات و تقویت منابع انسانی.

 

به سمت الگوی پیش‌‌رفت عاشورایی

ما فرزند دعای ندبه ایم، "عَزیز عَلی اَن اَبکِیَکَ وَ یَخذُلَکَ الوَرَی": برای من سخت است که حتی یک نفر برای تو اشک نریزد، من گریه کنم و بقیه تو را تنها گزارند؟!؛ من اشک همه عالم را در عزای تو در خواهم آورد.(اشاره‌ای از استاد پناهیان)

ثمره نزاع: باید همه عاشق تو باشند، من راضی نیستم که فقط چند میلیون نفر به زیارتت بیایند. من همه را باید به کربلای تو دعوت کنم و این محتاج همتی است از جنس همت عاشوراییانی چون سعید و در کنار آن همیشه خود را مدیون دانستن.

این جمله سعید نشان از همتی می‌دهد که بر مبنای این نگرش، فهم جمله "اَوَفَیتُ یَابنَ رَسوُلِ الله" را راحت‌تر می‌کند: شب عاشورا بنا گذاشت تا هفتاد بار برای امام کشته شود، هنوز 69 جان دیگر برای امام حسین بدهکار بود!(بدهکار دانستن درمانی است برای درد طلبکاری خیلی افراد در امور)

برگی از تاریخ: سعید بن عبد اللَّه حنفىّ‏ برخاست و به عرض رسانید: نه، به خدا اى فرزند رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله، هرگز تنهایت نگذارم، تا خدا بداند که ما وصیّت پیامبرش محمّد را در باره تو حفظ و رعایت نمودیم، و اگر مى‏دانستم که در راه تو کشته مى‏شدم و بعد ززنده به آتش کشیده مى‏شدم و خاکسترم به باد داده مى‏شد و "هفتاد بار" این وضع تکرار مى‏شد، هرگز از حضرتت جدا نشده تا در پیش رویت شاهد مرگ و شهادت را در آغوش کشم، چرا نه، حال که این یک کشته شدن بیش نیست و بعد هم به کرامت ابدى و جاویدان خدا مى‏رسم.( لهوف / ترجمه میر ابو طالبى، ص: 137)


مابعد التحریر:

با تشکر از استاد بزرگوار جناب آقای دکتر خندان از ارسال این پیام:

موضوع خود را بدهکار خدا و اولیاء خدا دانستن
موضوع مهمی است که در سیره سعید بن عبدالله و دیگر اصحاب عاشورا
جای کار خیلی بیشتری دارد
مضامین مشابهی که برای تقویت این موضوع وجود دارد
بویژه در ارتباط با خداوند و به تبع با معصومین علیهم السلام قابل پیگری است
از جمله
موضوع معرفت الهی که ما عرفناک حق معرفتک
موضوع عبادت که ما عبدناک حق عبادتک
موضوع شکر که قلیل من عبادی الشکور
موضوع اخلاص که ان الشرک اخفی من دبیب النمل
موضوع ایمان که و ما یؤمن اکثرهم بالله الا و هم مشرکون
و موضوع خود را مقصر و بدهکار دانستن که و لا تخرجنی من التقصیر
...
و این حال و هوای بدهکار دانستن خود به خدا و خوبان خدا چه بستر مناسبی است برای هر حرکت سازنده

نظرات (۱)

ممنون
بررسی موشکافانه ی احوال اصحاب حضرت ابی عبدالله را بشدت پیگیری میکنم.


خدا نگاه ح س ی ن را از شما برنگرداند
خدا نگاه ح س ی ن را به ما هم بیندازد!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی