مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی
چهارشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۱، ۰۸:۱۴ ب.ظ

دعوتی برای حرکت، نامه‌ای برای آغاز


باز به هوای پایان‌نامه، نامه‌ای برای آغاز

دعوتی برای حرکت...

هوالعلیم المتعال

پایان‌نامه‌ی دانش‌جویی، پایان ِ‌نامه‌ای از دفتر عمر است که ما حصل زندگی علمی هر دانش‌جویی است فلذا می‌طلبد تا از هر حیث ماندگار شود.

کسی موضوع را ماندگار بر میگزیند؛ یکی در طریق پرداخت مطلب در پی ثبت اثر بر می‌آید و دیگری هم آن را به ماندگاران هدیه می‌کند تا دوام اثر خود را بر جریده‌ی عالم ثبت کند.

و ماندگارتر از حسین علیه‌السلام چه کسی است که بتوان به عنوان موضوع برگزید، تار و پود بحث را به علم او آمیخت و اثر را به وی تقدیم کرد.

و حال که نام حسین علیه‌السلام کمتر از عالمان و فرهیختگان دیگر زینت بخش آسمان علم است و گفتار و کردار وی کمتر مورد استناد، برآن شدیم تا او را سوای زیارت اندکِ هر هفته‌مان زیارتی دیگر کنیم، وی را به ساحت پایان‌نامه، این چکیده‌ی حیات علمی خویش وارد سازیم و از رهیافت هدیه‌ی آن –پایان‌نامه- به محضر مولایمان حسین علیه‌السلام قدردانی اندک خود را از پیشگاه او به بهترین صورت ممکن ابراز کنیم و در زمره‌ی «قلیلٌ من عبادی الشّکور» درآییم.

لذا از شما استاد گران‌قدر تقاضامندیم تا در این بزم علم که عنوان جلسه‌ی دفاع از پایان‌نامه را با خود دارد، ما را از حضور خود بهره‌مند نموده و ‌یاریمان کنید تا ثابت نماییم که می‌توان هم از کلام حسین علیه‌السلام الگوی علمی رهبری استخراج کرد و به سعادت ره برد و هم اندیشمندی به عالم علم معرفی کرد که باید بر او گریست تا دریچه‌ای بر اندیشه‌اش بر ما گشوده شود.

بی‌صبرانه منتظر قدومتان هستیم

موضوع پایان‌نامه: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

دریافت فایل پاورپوینت دفاعیه 

بخشی از رؤوس ارائه دفاعیه:

—            بسم الله الرحمن الرحیم

—           

 

—            سوالات تحقیق

—            الگوی رهبری و هدایت امام حسین برای انقلاب با الهام از گفتگوها و سیره ایشان در مسیر کربلا چگونه است؟

—            اصول حاکم بر  گفتگو ها و مناظرات امام حسین در این مسیر کدامند؟

—            چه عواملی بر نحوه گفتگوی امام با مخاطبین در راه کربلا مؤثر بوده است؟

—            آیا می توان روش مناظره یا گفتگوی امام را بر حسب دسته بندی مخاطبین طبقه بندی کرد؟وچگونه؟

—            ***************************

—            پیشینه و زمینه شکل‌گیری

—            عقبه تاریخی

—            جریان شناسی مطالعات عاشورایی ... تا رسیدن به علوم انسانی اسلامی با رهیافت عاشورایی

—            ************************

—            گام‌های تحقیق

—           

—            نمودار 4:  بررسی سیر و  مراحل شکل گیری و اجرای پژوهش

—           

—            ***********************

—            تقریری مدیریتی از داستان غربت

—            علی غریب و حسین مظلوم؟!- مدیر و رهبری غریب و تنها؟!

—            مدل رهبر و پیروان پاسخی جدی به این مساله

—            **************************

—            مدل رهبر و پیروان (زمینه‌های رهبری)

—            بستر و زمینه:

—            زمینه خیر خواهی          

—            زمینه سخت کوشی

—            زمینه پیگیری

—            زمینه امیدواری

—            زمینه یاد آوری

—            زمینه رصد لحظه های ناب

—            **********************

—            مدل رهبر و پیروان (زمینه‌های پیروساز(فرصت ساز))

—            زمینه اجتماعی

—            زمینه نیاز مندی

—            زمینه محرک

—            زمینه معاونت

—            زمینه عاطفی-تربیتی

—            ************************

—            زمینه‌های رهبری

—            زمینه‌های پیروساز(فرصت ساز)

—                 زمینه خیر خواهی     

—            زمینه اجتماعی

—            زمینه سخت کوشی

—                 زمینه نیاز مندی

—            زمینه پیگیری

—                زمینه محرک

—            زمینه امیدواری

—               زمینه معاونت

—            زمینه یاد آوری

—            زمینه عاطفی-تربیتی

—                     زمینه رصد لحظه های ناب

—           

 

*******************************

عوامل تقویت پیروان در جهت رهبری(شاخص‌ها)

—            اخلاص

—            ادب و احترام

—            صداقت

—            شک فعال

—            فکر

—            جامع بینی و کل نگری

—            ************************

—            عوامل تضعیف پیروان در جهت رهبری
(شاخص ها)

—            حرام خواری

—            رشوه

—            بی ادبی

—            ترس

—            شک منفعل

—            طمع

—            گناه

—            دنیا

—            بهانه جویی

—            جهل

—            آمال و آرزوها

—            ************************

—            Y=f(x)

—            تابع:

—            رهبر

—            پیروان

—            محیط

—            ***************************

—            چه داریم که دیگران در مدل‌هایشان ندارند؟

—            چرا حسین؟!

—            فراتر از چرایی...

—            چرایی

—            چیستی

—            چگونگی

—            چرا حسین نه...، کدام حسین؟!

—            *******************************

—            نگاه‌ها را قدری آماده دیدن متفاوت کنیم...

—            اشاره:

—            فصلی در لبخند امام

—            فصلی در نگاه امام...

—            *******************************

—            چه داریم؟

—            15شاخص ممتاز و ویژه رهبری حسینی...

—            ر.ک. نشست هفتم سرمشق‌ها مدیریتی عاشورا (شگفتی‌های مدل‌های حسینی)

—            تحلیلی از رفتار سازمانی

—            *************************

—            زمینه های رفتار سازمانی(نقشه راه)

—           

—           

 

—            ********************

—            دو پرسش:

—            چرا انسان‌ها عمیق نیستند؟

—            چگونه انسان‌ها عمیق می‌شوند؟ راهکار اجرایی آن توسط مدیر در سازمان چیست؟

—            ****************************

—            راه حل دیگر: پورتفولیو یا سبدی از راهکارها

—            Dialogue

—            conversation

—            discussion

—            Sermon

—            Letter

—            Negotiation

—            Debate

—            Presentation

—            Gesetur

—            Body language

—            ************************

—            عاشورا یک حادثه‏ى تاریخىِ صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمى براى امت اسلام بود. حضرت ابى‏عبداللَّه (علیه‏السّلام) با این حرکت - که در زمان خود داراى توجیه عقلانى و منطقى کاملاً روشنى بود - یک سرمشق را براى امت اسلامى نوشت و گذاشت. این سرمشق فقط شهید شدن هم نیست؛ یک چیزِ مرکب و پیچیده و بسیار عمیق است. سه عنصر در حرکت حضرت ابى‏عبداللَّه (علیه‏السّلام) وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، و عنصر عاطفه

—            مقام معظم رهبری5/11/84

—            ****************************

—            بیانات  حضرت آیت الله جوادی آملی

—            سبک قرآن:

—            قرآن کتابِ علمی نیست نظیر فقه و اصول و فلسفه نور است نور یعنی نور، علم را با عاطفه می‌دوزد می‌بینید وقتی می‌خواهد برهان اقامه کند شما اول تا آخر کتابهای فلسفی و کلامی را ببینید می‌بینید اصلاً چنین برهانی نیست

—            بنابراین اگر قرآن کریم به این سبک سخن می‌گوید برای اینکه می‌خواهد تعلیم را با تزکیه همراه کند

—            چرا؟ برای آدم سازی

—            *************************

—            افقهای پیشنهادی:

—            نهضت حسینی و نهضت تولید علم

—            الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رهیافت عاشورایی

—            نقش و جایگاه عاشورا در بیداری اسلامی

—            نوید مجموعه پایان نامه هایی که این اولین حلقه از مجموعه حلقاتی است که اتفاق خواهد افتاد

—            ***************************

—            کسی که می‌خواهد امام حسین را بهتر و کاملتر بشناسد...

—            تا در عمق مبحث مدیریتی وارد نشوید رهبری و مدیریت امام را نخواهید فهمید.

—            کار تشکیلاتی مقدمه فهم بهتر و کاملتر امام حسین است: ”امام“حسین

—            کدام حسین: شاعر... عارف... یا مدیر و رهبری – در تجلی امامت و رهبری-

—            هرکس می‌خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند...(شهید آوینی) هرکس هم می‌خواهد حسین را بشناسد داستان ”مدیریت عاشورا ” را بخواند.

—            **************************

—            عاشورا: چگونه می‌توان در ظاهر شکست خورد ولی پیروز ماجرا بود؟

—            مظلوم یا... مظلوم مقتدر؟

—            در نمودار کل تاریخ دیدن نه در نقطه و مقطع دیدن

—            **************************

—            چرا حسین؟

—            آن که در مقابل خدا سجده نمی کند در مقابل عظمت حسین بن علی سر فرود می آورد! (72سخن عاشورایی،ص91، 72/10/26)

—            می تواند بستری باشد برای کشیدن انسان‌ها سر سفره قرآن و خدا (با یک انسان روبرو شدن و ظرفیت الگو بودن و قابلیت الگوها در اثر بر انسان‌ها)

—            امام حسین ضمانت اجراست. پیوند تئوری تا عمل

—            **********************

—            چرا کربلا؟

—            بررسی یک تجربه موفق در بستر تاریخ، مطالعه موردی واقعه عاشورا

—            کربلا: غیب یا شهود؟ سخن از پوزیتویسم است...

—            ************************

—            فایده عملی الگو برای مدیران:

—            آقای مدیر سست نشو! تو گرم تر کار کن!

—            رهبر نقش جبران کنندگی خواهد داشت.

—            باز تعریفی از کربلا : کرببلا... داستان رفتن به گودال قتلگاه

—            اگر همه کنار کشیدند تو کنار نکش

—            استراتژی تقویت رهبر در مقابل تضعیف پیروان

—            درس نهضت حسینی برای مدیران امروز

—            ملاحظه: این فهم من از امام حسین است، در آینه گفتگوهایی برای یک انقلاب بزرگ

—            والله العالم!

—            و حسین خود بهتر می داند...

—            *******************

—            شکر خدا را که در پناه حسینیم

—            عالم از این خوب تر پناه ندارد...

 

 

نظرات (۱)

یادش بخیر. 
من گزارش لحظه به لحظه تا زمان دفاع رو ثبت کردم. 
البته من معذوریت داشتم از گذشتن تصویر. 
ساعت دوازده رفتم سر جلسه و دو ربع تموم شد. 
استادم میگفت شلوغ ترین جلسه دفاع بخش بوده.
پنجاه و پنج نفر اومده بودن. 
یادش بخیر. راضی بودم از جلسه اما کم لطفی شد. 
بعد جلسه رفتم حافظیه و تفال زدم:
نقد صوفی نه همه بی غل و غش باشد! 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی