مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی


بخش‌هایی از کتاب "دعوا سر اولویت است" جلد نهم مجموعه زیر خیمه حسین

اشاراتی از کربلا برای مدیریت بهتر زندگی در زمان جاری

 ******

حجّ واجب، حرام می‌شود بر پیرو حسین؛ وقتی خود حسین در حج نباشد.

چه حادثه‌ی شگفتی که واجب هم به پای او کنار می‌رود،

حتی حج، حجّ واجب، چرا که حسین "اوجب" است و جایی که "اوجب" هست ترجیح بر "واجب" پیدا کردن امری بدیهی است.

حتی تفسیر قرآن در کنار حسین معنا می‌یابد و نه در مدینه.

تفسیرِ قرآنِ حبیب است که شنیدن دارد نه تفسیر مفسران مدینه‌نشین.

 

اولویت پشت به قبله!

چقدر شیرین است حج خانه­ی خدا!

چقدر لذت­بخش است درک آن فضای ملکوتی!

از آن گذشته حج رکن اسلام است (بُنِیَ الْإِسْلَامُ‏ عَلَى خَمْسٍ‏ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَة...) و جزیی از فروع دین.

اما شرط کربلایی شدن، پشت کردن به مکه است و انتخاب حسین،

و چه تصویر غریبی: پشت کردن به یک اولویت! برای رسیدن امامی که امروز او اولویتش با همه فرق دارد...

شاید این تصویر، فهم اولویت و معیار‌هایش را بهتر تبیین نماید.

××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

کسانی که با خود گفتند اول حج بگذاریم، بعد به حسین می­رسیم... نرسیدند!

تاریخ می­خواست به همه درس اهمیت اولویت­دهی یاد بدهد.

جایی که اولویت، "حسین" است، هیچ تأخیری جایز نیست.

باید اولویت‌ها را هم‌راه امام انتخاب کرد، نه زودتر نه دیرتر.

"... و المتأخر عنهم زاهق..."

××××××××××××××××××××××××××××××××××××

و چقدر سخت می­شود تشخیص این اولویت؛ خیلی­ها اشتباه کردند.

"یک عده بغل دست حسین هم نشسته بودند. نقشه دستشان نبود؛ اشتباه کردند. کی می‌تواند بگوید عبدالله‌بن‌عباس و عبدالله‌بن‌جعفر از اسلام و از محبت خاندان پیغمبر نصیبی نداشتند؟ این‌هایی که در دامان آل پیغمبر بزرگ شده بودند، اما نقشه عوضی دست‌شان بود.

نمی‌دانستند آن سرزمینی که باید از آن دفاع بشود و آن نقطه‌ای که باید برایش فداکاری بشود کجاست.

نشستند در مدینه به امید آن‌که چهارتا مساله بگویند. اسلام مجسم را، قرآن ناطق را، حسین فاطمه را تنها گذاشتند." (اشک باید رازدار باشد، صفحه 14) (نیز برای بررسی بیش‌تر درمورد این اشخاص: ر.ک. 72"سخن عاشوایی"، از بیانات مقام معظم رهبری، صفحات:51،88،96،116،128،179)

برای همین شب عاشورا در وصف‌شان فرمود:

اصحابی مثل شما ندیدم.

××××××××××××××××××××××××××××××××××××

وقتی حسین به سمت کربلا حرکت آغاز می‌کند، همه چیز از اولویت خارج می‌شود، حتی طواف حج واجب.

دیگر مکه و مدینه ماندن اولویت خود را از دست می‌دهد و حتی تفسیر گفتن بهانه‌ای بیش نمی‌شود برای رفع تکلیف!

و اگر بگوییم این واجبات در برابر تصمیم ولی خدا از استحباب هم بی‌رنگ‌تر می‌شود درست گفته‌ایم.

پشت به قبله و رو به امام بودن در آداب زیارت، یاد‌آور این جلوه از تاریخ است: اول حسین، آخر حج!

××××××××××××××××××××××××××

در راه حسین علیه‌السلام، گاه باید از حلال‌ها هم گذشت:

حبیب از اصحاب سؤال کرد: چرا آمدید کربلا؟

جواب دادند: اتینا لننصر غریب فاطمه

مجدد سوال کرد: لِمَ طلقتم "حلائلکم"، چرا زنان‌تان را طلاق داده و رها کردید؟

و باز جواب اصحاب همان بود. فقالوا لذلک.

همه از حلال دنیای خود گذشتند و همسران‌شان را رها کردند برای آن اولویت بزرگ، یاری  غریب فاطمه.

×××××××××××××××××××××××××××××××××

و حتی از حلال مباح هم نه، که باید از مستحب و حتی واجب هم گذشت!

باید به کعبه پشت کرد و حج واجب را رها کرد و رو کرد به حسین، و این است سرّ ادب زیارت در محضر امام: پشت به قبله و رو به امام.

"در چشم تو جا پای عبور ملکوت است

می‌گردم از این قبله به سمتی که تو باشی"

×××××××××××××××××××××××××

باید زیارت حضرت رسول را هم رها کرد، رها کردن ولیّ خدا برای یاری ولیّ زمان امروز!

باید امام حیّ را دنبال کرد.

حجّ واجب، حرام می‌شود بر پیرو حسین؛ وقتی خود حسین در حج نباشد.

چه حادثه‌ی شگفتی که واجب هم به پای او کنار می‌رود،

حتی حج، حجّ واجب، چرا که حسین "اوجب" است و جایی که "اوجب" هست ترجیح بر "واجب" پیدا کردن امری بدیهی است.

حتی تفسیر قرآن در کنار حسین معنا می‌یابد و نه در مدینه.

تفسیرِ قرآنِ حبیب است که شنیدن دارد نه تفسیر مفسران مدینه‌نشین.

ما تشنه‌ی شنیدنِ تفسیرِ کربلایی قرآنیم و نه تفسیر مدنی...

تفسیر قرآن عاشورا، تفسیر طوفانی آیه‌هاست نه تفسیر عزلت‌نشینی و راحت‌طلبی.

 

نظرات (۱)

خدا شفاعت مولامون حسین رو نسیبتون کنند. یا علی(ع)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی