مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

مدیر در مدار کربلا

ساحتی برای گفتمان سازی مدیریت عاشورایی

سید علی اصغر علوی
طلبه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت
تهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
پژوهشگر حوزه عاشورا با تکیه بر مسائل مدیریت از سال1385 تاکنون
عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

آثار منتشر شده:
مجموعه کتاب‌های زیر خیمه حسین (کتاب‌های کاربردی عاشورا از شهدا تا سیدالشهدا) در 11جلد
جلد اول: سه دقیقه در مقتل گم‌نامی
جلد دوم: ...تا خدمت حسین
جلد سوم: ولعن‌الله شمرا
جلد چهارم: رفاقت به سبک حبیب
جلد پنجم: رقابت به سبک حبیب
جلد ششم: وفا به رنگ کربلا
جلد هفتم: 18 ثانیه با کوثر
جلد هشتم: امام رضا علیه‌السلام، شهید راه علم
جلد نهم: دعوا سر اولویت است
جلد دهم: راه عباس شدن
جلد یازدهم: راز دیدار علم
باغ سیب (سبک زندگی عاشورایی در 6 جلد|موردکاوی اصحاب)
عرشه خدا (سفرکربلا، پیاده‌روی اربعین، اردوهای جهادی)
ضریح قدیمی
آبروی علم(بیانات امام حسین در جمع اندیشمندان به همراه بیان بایسته‌های علمی)
خادم ارباب کیست؟(بایسته‌های خادمین هیات، هیات در تراز انقلاب|کلاس حضرت جون)
روضه‌های ناشناخته کربلا (نخستین مقتل مدیریتی)
تا دانشگاه هویزه(آن‌چه مسئولان و برگزارکنندگان اردوها باید بدانند)
توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین نبودن!)
راز دیدار علم(دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری|ویرایش دوم)
جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس سلام‌الله‌علیه)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
مبانی مدیریت عاشورایی (روش‌شناسی و رویکردها)
الی الحبیب (سرمشق‌هایی برای حبیب شدن)
چای روضه‌دم (درسهایی از چای روضه اباعبدالله)
گنبد مستجاب (تربیت زیر نگاه امام)
تنها علاج، (با امام حسین به همه جا میتوان رسید)
توضیح الرسائل کربلا، (چطور از دل 18 هزار نامه عاشق، 30 هزار قاتل ایجاد شد؟)
امضای کوچک؛ کتابی برای حضرت علی اصغر، نکته‌ها، درس‌ها و آموزه‌های امروزیش

آثار در دست چاپ:
شمریت و حریت
مسلم «ولی امر» است
با خدا در اتاق تشریح
حتی اسبشان نیز
پرواز با بال مگس
امام حسین در خیابانهای کوفه
چند دقیقه گودال
روضه اصحاب چیست؟
نیمه پنهان کربلا
عباس‌آفرین
فتأمل، ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول
مبانی نظام‌مند رزم

بایگانی
شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۱، ۰۹:۴۱ ق.ظ

بحثی در حوزه قلمرو مدل‌های عاشورایی

 

بحثی در حوزه قلمرو مدل‌های عاشورایی:

در ادمه بحث چرایی رهیافت عاشورایی باید تأملی در مدل‌های حاصل از بحث داشت. چرا مدل‌های عاشورایی؟ جواب این پرسش در گستره قلمرو مدل‌هایی است که شاخص‌های ویژه‌ای دارند و به اعتبار آن شاخص‌ها همیشه کارایی خواهند داشت.

بخشی از مواردی که در حوزه قلمرو مدل‌ها قابل توجه است خواهد آمد:

 

قلمرو مدل‌ها:

1-       رهبری امام رهبری بر یک نسل نیست، رهبری بر تاریخ است.

2-       یک قومیت و یک مکان در مواجهه نیست بلکه همه قومیت‌ها با این جریان هم‌راهند، فرا قومی بودن و بین المللی بودن امتیاز قصه کربلاست حتی اگر مخاطب دین نداشته باشد، برای همین گفتمان ظهور حسین است چرا که همه دل‌ها با او علقه و ارتباطی خواهند داشت. ادبیات موضوع حضرت مهدی، حسین است چرا که همه او را می شناسند و گفتمانش جهانی است. هیچ نامی به اندازه حسین انقلاب خیز نیست.

(مقدمه‌سازی ظهور تقویت این گفتمان است.)

3-       چون مخاطب امام حسین فطرت هاست همیشه تازگی دارد و کهنگی به ساحت آن راه ندارد چون فطرت‌ها فرا زمانی و فرامکانی است.

4-       چون همه ساحت‌های وجود با این منظومه در ارتباط می‌شود باعث حرکت و تغییر می‌شود:

عالم حس و خیال و عقل، حکمت نظری و عملی، فکر و دل و ...

همه را حسین علیه‌السلام مخاطب قرار می‌دهد و از این رو باعث تحول در فرد، گروه، سازمان و جامعه خواهد شد، همه ساحت‌ها و ساخت‌های اجتماع.

5-       نه تنها قلمرو بلکه بسیاری از سوالات امام حسین از تاریخ است:

هل من ناصر ینصرنی، اما فیکم مسلم(زینب کبری)، ام حسبت ان اصحاب الکهف...

حسین پرسش مکرر تاریخ است، سری همیشه پرسشگر، پرسش از همیشه تاریخ

برای همین در زیارت اول رجب این‌گونه بیان می‌شود: لَبَّیْکَ‏ دَاعِیَ‏ اللَّهِ إِنْ کَانَ لَمْ یُجِبْکَ‏ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِکَ وَ لِسَانِی عِنْدَ اسْتِنْصَارِکَ فَقَدْ أَجَابَکَ قَلْبِی وَ سَمْعِی وَ بَصَرِی‏

 

به تعبیر شیخ جعفر شوشتری تنها زیارتی که لبیک دارد زیارت امام حسین است.

(همین که انسان خود را محدود در زمان نبیند و مخاطبش را همه تاریخ و جغرافیا ببیند خود عاملی در بزرگ شدن انسان‌هاست.)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی